Unde se înscriu investițiile chineze în eSports

China bagă tot mai mulți bani în eSports

Investmen_t

Când ne gândim la economia Chinei, de multe ori ne vin în minte doar cifre ridicol de mari în ceea ce privește consumul sau producția de materii prime, în ceea ce privește importurile sau, pur și simplu, ne vin în minte jucăriile ieftine și de multe ori prost făcute pe care le găsim peste tot în Europa. În 2010, de exemplu, necesitățile Chinei de minereu de fier ajunseseră la numai puțin de 987 milioane de tone. Iar în 2011 China utiliza aproape 40% din tot cuprul produs la nivel global.

În ultimii doi ani însă, prioritățile Chinei s-au schimbat, chiar dacă acest lucru nu este peste tot foarte vizibil. În acest nou context au avut loc și investițiile chineze în eSports, acestea nefiind nicidecum o coincidență.

În cea mai mare parte a anilor 2000 și în primii ani ai acestui deceniu, China s-a concentrat pe achiziționarea de materii prime, cu precădere din minerit, gaze naturale și petrol. Sursa acestor materii prime au fost – și încă sunt – preponderent Africa și Orientul Mijlociu (ex. Zambia, Congo, Ecuador, Peru, Arabia Saudită, Kazakhstan și multe altele). China a cheltuit aproximativ 110 miliarde de dolari doar pe materii prime și doar în intervalul 2008-2013, marea majoritate a fondurilor venind de la stat. Cantitățile imense de materii prime importate erau necesare pentru a alimenta centrele industriale de pe coasta de est, frecvent fiind produs un exces de bunuri finite doar de dragul menținerii unui procentaj mare și artificial al creșterii economice. În 2011 de exemplu, China avea un surplus de cupru situat undeva între 3-4 milioane de metri cubi, adică între 17-22% din totalul de cupru utilizat la nivel global. Surplusul era atât de mare, încât băncile chineze refuzau să mai accepte cuprul ca garanții de teamă că nu va mai fi vândut. Ce-i drept, mai erau și alte motive, ceva mai complexe decât cele economice, din spatele acestor achiziții de materii prime.

 

Schimbarea priorităților

Din 2014 însă, China a avut o schimbare de 180 de grade în priorități, motivată fiind de nevoia de a face trecerea de la o economie bazată aproape exclusiv pe creștere, la una bazată și pe consum. Criza economică din ultimii ani a avut, cu siguranță un rol major în determinarea acestei schimbări bruște. Schimbare care, oricum, era inevitabilă, cu sau fără criză. Criza doar a grăbit procesul de schimbare.

Astfel, prima schimbare a constat în faptul că firmele chineze s-au concentrat pe achiziționarea de companii mai mici – și adesea occidentale – producătoare de software, harware și biotehnologie în ideea ca, la un moment dat, să fie capabile să producă, ele însele, produse finite care să concureze calitativ cu cele occidentale. În alte cuvinte, au cumpărat expertiză. Doar în 2015 importurile de cipuri au totalizat 231 de miliarde de dolari, adică aproximativ 14% din totalul importurilor făcute de China în acel an. O altă diferență majoră comparativ cu anii de dinainte de 2015 este și faptul că cea mai mare parte a acestor bani nu au mai venit de la stat, ci de la firme private precum Alibaba, Tencent sau Baidu. În sfârșit, o altă diferență constă în faptul că prioritatea nu o mai constă cantitatea, ci calitatea produselor chineze. Fără acest atribut, nu ar putea concura serios cu produsele occidentale. Ce-i drept, mai au mult de recuperat din acest punct de vedere.

 

Efectele în eSports ale schimbării priorităților

Bun, și întrebarea este cum au afectat toate aceste schimbari sportul electronic?

Culmea, acest nou trend a atins până și sportul electronic din China. Chiar dacă a făcut-o într-un mod mult mai redus decât în transporturi, industria IT sau în proiecte de conectare regionale – precum Coridorul Bangladesh-China-India-Myanmar.

În mai puțin de un an, companii private mari din China au investit brusc sume mari, care au totalizat 905,5 milioane USD. Acest lucru s-a produs în două tranșe. Mai întâi, 750 de milioane dolari s-au dus pe preluarea completă a companiei Riot. Pentru ca, ulterior, alte 155 de milioane de dolari să fie investite de către Alibaba în organizarea de competiții de eSport, în organizația IeSF și în construirea de infrastructură – adică de arene de joc. AliSports – subsidara din eSports a companiei Alibaba – împreună cu YuuGames – subsidara din eSports a companiei din Singapore YuuZoo – și-a propus susținerea a numai puțin de 1,200 de competiții în 15 orașe mari din China. Există, deci, un plan clar definit de companie în ceea ce privește eSport-ul.

Evident, acestea nu sunt singurele investiții chineze în eSport sau în companii cu produse care au potențialul de a intra în eSport. Tencent, de exemplu, deține și 12,5% din totalul acțiunilor Blizzard-Activision, 40% din acțiunile Epic Games și 84% din acțiunile Supercell.

Și, foarte probabil, alte investiții vor mai urma, iar consecințe vor exista bineînțeles, deși mai degrabă pe termen lung.

 

Potențialele consecințe

Este puțin probabil, de exemplu, ca dată fiind suma de bani foarte mari băgată în IeSF, China să nu aibă un cuvânt important de spus în cadrul organizației. Cum, de altfel, este puțin probabil să nu mai apară echipe noi de eSport dată fiind expansiunea infrastructurii, creșterea numărului de competiții și dată fiind creșterea fondurilor de premii din cadrul acestor competiții.

China este deja un punct important pe harta eSport-ului, chiar dacă preponderent numai din cauza rezultatelor din Dota 2 și a numărului mare estimat de spectatori. China are cel mai mare număr de echipe de top, inclusiv câștigătoarea The International 2016, iar revista Forbes estimează că în China există aproximativ 100 de milioane de spectatori de eSports.

Ce-i drept, are mult de recuperat în fața unor state precum Coreea de Sud, care are practic o cultură formată în eSports – deși mai mult în StarCraft și League of Legends -, sau chiar a Statelor Unite, unde tot mai mult se pune accentul pe profesionalizarea pregătirii jucătorilor și pe conectarea eSport-ului la canalele mari de televiziune.

Oricum, foarte probabil ca, pe viitor, să vedem tot mai frecvent echipe chineze la competițiile majore de CS:GO sau de League of Legends. Ca în mai toate domeniile în care chinezii au investit, și investițiile din eSport s-au produs brusc și cu sume mari dintr-o dată. Efectele acestor investiții se vor vedea totuși în timp pentru că, până la urmă, factorul uman este cel decisiv.

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.