World of Warplanes Review

Dueluri la mare înălțime

worldofwarplanes
World of Warplanes

Producător: Wargaming.net

Distribuitor: Wargaming.net

Platforme: PC

Gen: MMOG

Pagina Oficială: Vizitează

Data de lansare: 13 noiembrie 2013

Dacă aş vrea să termin cât mai repede acest articol despre World of Warplanes, aş spune că este doar un World of Tanks cu avioane, după care m-aş retrage rapid într-o cârciumă să sărbatoresc aşa realizare jurnalistică. Din fericire, al doilea joc lansat de Wargamming.net m-a convins să vorbesc ceva mai mult despre el, mai ales că, la fel ca World of Tanks, merită o atenţie sporită.

Al Doilea Război Mondial este perioada ideală pentru orice producător de jocuri, fiind scena unor competiţii strânse între producătorii naţiunilor beligerante. Messerschmitt vs Spitfire. Mustang vs Zero. B-17 Flying Fortress vs Petrolul Ploiesti. Ca orice pasionat de jucării de luptă le-am căutat în Tech Tree şi, cu câteva excepţii, le-am găsit pe toate.

world-warplanes-shot-01În World of Warplanes putem deci să alegem aeronave germane, britanice, americane, ruseşti sau japoneze, iar la ultimul update s-a strecurat şi un biplan chinezesc, care însă nu beneficiază de urmaşi.

Tech Tree-ul fiecărei naţiuni urmează trei direcţii: avioane de vânătoare, vânători “grei” şi bombardiere, însă rămâne oarecum fidel celor mai folosite modele din conflict, așa că japonezii de pildă nu au decât avioane de luptă, în timp ce de la americani lipseşte tocmai Fortăreaţa Zburătoare menţionată mai sus. Lucru de înţeles de altfel, întrucât bestia respectivă era înţesată de mitraliere şi ar fi stricat toată distracţia, aşa cum de altfel a facut-o şi în realitate.

Progresia spre variante avansate de aeronave urmează modelul din World of Tanks, unde pentru deblocarea unui vehicul trebuie să obţii suficientă experienţă cu cel anterior. Creditele – valuta jocului – sunt în schimb folosite pentru achiziţionarea de avioane, pentru înarmarea lor şi pentru reparaţii. Gold-ul – valuta obţinută cu bani reali – este folosită pentru muniţie şi aeronave mai cu moţ, pentru activarea unui cont premium şi pentru convertirea experienţei specifice în experienţă generală.

world-warplanes-shot-02De remarcat însă că Wargaming nu au pus accentul – spre meritul lor – pe microtranzacţii, astfel că gold-ul nu face decât să accelereze cursul normal al jocului şi nu oferă vreun avantaj specific vreunui jucător.

Muniţia specială poate fi cumpărată şi cu credite, la o adică, contul premium oferă experienţă şi credite la o rată crescută, dar nu spectaculoasă, iar singurul loc unde Gold-ul face diferenţa este pictatul aeronavelor, unde o vopsea specială oferă 15% camuflaj în luptă, ceea ce nu poate fi un game-breaker.

Fiecare model are la dispoziţie câteva îmbunătățiri, de obicei de motor şi armament sau chiar a mitralierei din coadă, pentru bombardiere. Acestea pot primi şi bombe mai puternice, iar în cazul avioanelor de vânătoare grele, putem să le echipăm şi cu rachete (însă acestea nefiind ghidate, sunt mai utile pentru atacul ţintelor de la sol).

world-warplanes-shot-03În plus, putem echipa aeronavele cu cateva echipamente speciale cum ar fi o vopsea de calitate (scade rezistența la frecare) sau un sistem de ochire mai performant, dar acestea sunt destul de scumpe (iar impactul lor, deşi nu e neglijabil, nici nu constituie un avantaj spectaculos).

Avem chiar şi consumabile sub forma extinctoarelor portabile şi a combustibilului cu o cifră octanică superioară, iar acestea trebuie re-echipate după fiecare misiune, cu costul aferent. Chiar şi piloţii pot avansa în grad şi pot pune umărul la eficienţa avionului.

Implementarea aparatelor de zbor şi a particularităţilor lor istorice ar fi o provocare pentru orice producător care urmăreşte să balanseze adevărul istoric cu gameplay-ul, iar aici Wargaming străluceşte. S-a renunţat desigur la multe atribute tehnice în favoarea gameplay-ului, însă rezultatul este îmbucurător, mai ales că tradiţia a fost păstrată.

world-warplanes-shot-04Nemţii au avioane greoaie, puternice şi bine înarmate, britanicii sunt neîntrecuţi în viraje şi americanii în viteză de croazieră. Japonezii în schimb sunt fragili şi manevrabili, în timp ce ruşii sunt decenţi în toate aspectele. Un Spitfire va reuşi mereu să ajungă în coada unui Messerschmitt şi ai nevoie de noroc (a se citi picaj) pentru a prinde din urmă un Mustang.

În luptă, controlul avionului a suferit câteva modificări de-a lungul timpului, devening facil şi prietenos cu un simplu rozător. Nu există suprafeţe complexe de control al zborului, în afară de flapsuri şi controlul turaţiei, totul concentrându-se pe lupta în sine. Totuşi lucrurile nu au fost lăsate la nivel de arcade, având câteva noţiuni de simulator.

Astfel, avionul poate intra în vrie dacă zboară prea mult spre soare, în schimb nu-şi poate pierde o aripă, de pildă, dacă atinge viteze prea mari. În lupte, diverse suprafeţe pot fi afectate, cum ar fi aripile sau fuselajul, ceea ce duce la pierderea manevrabilităţii sau a vitezei maxime.

Motorul se poate îneca sau chiar lua foc, şi nici pilotul nu e ferit de necazuri. Una peste alta particularităţiile fiecărui aparat (manevrabilitate, putere de foc, viteză maxima şi armură) sunt bine reflectate în zbor, alegerile fiecăruia depinzând de stilul de joc.

world-warplanes-shot-05Luptele sunt antrenante în binecunoscutul stil Wargaming, meciurile se găsesc uşor şi durează doar câteva minute să te arunci în focul bătăliei. Poţi distruge echipa adversă sau te poţi concentra pe ţintele de la sol, în funcţie de aeronava aleasă şi cursul acţiunii.

Distrugerea ţintelor terestre are pe lângă valoarea scorului personal şi rolul de a obţine puncte pentru propria echipă, puncte ce-ţi poţi aduce victoria dacă treaba se lungeşte prea tare. Prin distrugerea sediului inamic se obţine şi pierderea acurateţii artileriei antiaeriene, lucru binevenit întrucât în teritoriul inamic e plin de astfel de obstacole.

Dogfight-ul este de departe capitolul unde WoW străluceşte şi unde atât punctele forte, cât şi neajunsurile fiecărei aeronave devin evidente, mai ales în cazul înfruntărilor unu la unu. În general, luptele se duc între mai mulţi combatanţi şi aici contează atât comunicarea între coechipieri, cât şi atenţia distributivă, întrucât sorţii se pot schimba de la o clipă la alta.

world-warplanes-shot-06Îndemânarea cu rozătorul contează la fel de mult ca prioritizarea ţintelor şi nu multe au fost ocaziile în care am ales să mă lovesc de adversar fie pentru a ajuta echipa, fie pentru că eram înconjurat şi-am zis să iau un adversar cu mine, for the vaterland.

Totuşi, mi-aş fi dorit ceva mai multe moduri de joc, deşi nu aş putea spune exact în ce ar consta acestea: poate aeroporturi inamice ce pot fi cucerite prin aterizare (deşi aterizarea nu este implementată)? Sau distrugerea unui obiectiv spectaculos, cum ar fi un portavion?

Cum ar fi să trebuiască să distrugem un convoi, iar forţele inamice să depindă de progresul acestuia? Acţiunea este satisfăcătoare din toate punctele de vedere, însă are tendinţa să devină repetitivă.

world-warplanes-shot-11Din punct de vedere grafic jocul stă bine, atât în cazul aeronavelor, cât şi când vine vorba despre peisaj.

Hărţile sunt variate şi, dincolo de aspectul potrivit, unele conţin chiar elemente tactice de care trebuie ţinut cont în timpul luptei, cum ar fi piscuri înalte sau incendii forestiere ce emană un fum gros.

De altfel, cele mai palpitante bătălii au loc aproape de sol sau printr-o perdea de fum unde abia vezi la doi paşi. Nici efectele şi animaţiile nu lasă de dorit, contribuind la satisfacţia frag-ului şi mi s-a întâmplat adesea să urmăresc în picaj un avion doborât doar ca să mă înfrupt vizual din fumul negru ce-i ieşea din fuselaj ca de un grătar reuşit.

world-warplanes-shot-18Totuşi, chiar dacă nu mă pot plânge de varietatea hărţilor, acestea sunt legate direct de tier-ul avioanelor, iar dacă te-ai hotărât să rămâi la un anumit nivel, probabil că nu vei depăşi cele trei-patru hărţi specifice, ceea ce poate deveni plictisitor.

Sunetele sunt oarecum limitate, dat fiind mediul în care se desfăşoară acţiunea, însă rămân la înălţime fie doar şi prin zgomotul cadenţat al mitralierelor.

Dacă ar fi să dau un verdict, aş spune ca World of Warplanes reuşeşte ceea ce îşi propune: să fie un joc uşurel pentru cei ce caută aşa ceva, fără să-i uite pe cei cu sprâncenele încordate asupra detaliilor. Iar la fel ca şi în cazul WoT, echilibrul între gameplay şi adevăr istoric reuşeşte să mulţumească (aproape) toţi jucătorii, ceea ce merită salutat. Eu unul am să-l folosesc exact pentru ceea ce cred că a fost creat: relaxare.

Plusuri

  • Echilibru bun între gameplay şi adevărul istoric
  • Grafică reușită
  • Luptele antrenante

Minusuri

  • Hărţile ar putea fi ceva mai variate
  • Mai multe moduri de joc ar fi fost utile

4 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. Radu a scris:

    Foarte bine scris! La unele comparatii si enumerari chiar am ras!

  2. Anonim a scris:

    tareeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

  3. Dan a scris:

    Pe langa WAR THUNDER acest joc este bebelus ! In World of Warplanes toate bataliile se fac prin prin looping-uri , care la un moment dat devin tare aiurea + multe altele .
    Doar daca joci WAR THUNDER iti dai seama cat de pueril este World of Warplanes .

  4. Zbeng Zbeng! a scris:

    Nu stiu de ce raman review-uri si stiri vechi aiurea pe site.. lol

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.