Tomb Raider: Underworld Review

Tomb Raider: Underworld

Producător: Crystal Dynamics

Distribuitor: Square Enix Europe

Platforme: Nintendo Wii, PC, PlayStation 3, Xbox 360

Gen: Action

Pagina Oficială: Vizitează

Data de lansare: 21 noiembrie 2008

Când Eidos Interactive a luat decizia de a încredinţa seria Tomb Raider celor de Crystal Dynamics, cunoscuţi atunci pentru patru din cele cinci titluri Legacy of Kain, a fost un moment care a însemnat renaşterea unei francize aflată în comă după eşecul numit Tomb Raider: The Angel of Darkness. Acesta a suferit parţial din cauza numărului de bug-uri şi a impresiei puternice de joc nefinisat, parţial din cauza sistemului de control dezastruos, imprecis şi haotic. Probleme amplificate atât de cameră, cât şi de absenţa în premieră a sistemului de cuburi (grid system).

Lansat în aprilie 2006, Tomb Raider: Legend a reprezentat pentru cei de la Crystal Dynamics un test pe care l-au trecut în ochii fanilor, însă nu cu brio. Pe lângă durata extrem de redusă, puzzle-urile simplificate şi multitudinea scenelor de acţiune au făcut ca Legend să fie catalogat drept un action arcade, nu un action adventure. 14 luni mai târziu este lansat Tomb Raider: Anniversary, considerat de mulţi (inclusiv de mine) a fi cel mai bun Tomb Raider realizat vreodată.

Fiind un remake al primului joc din serie, Anniversary a avut parte de un level design foarte bun, uneori extraordinar. În plus, elementele reuşite de gameplay din Legend au fost păstrate, iar unele greşeli din jocul anterior nu au mai fost repetate. Pe de altă parte, dificultatea ridicată a anumitor secvenţe arcade şi problemele cu poziţionarea camerei au împiedicat Anniversary să devină un clasic.

Cum prin aceste două titluri Crystal Dynamics demonstraseră că se află pe drumul cel bun, Tomb Raider: Underworld a fost aşteptat de fani cu încredere. Nu avea cum să fie mai prost realizat decât Legend, dar în acelaşi timp nu e uşor să te autodepăşeşti după ce ai creat minunăţia numită Anniversary. Ei bine, adevărul e undeva la mijloc.

Primul lucru cu care te impresionează Tomb Raider: Underworld este măreţia şi design-ul superb al nivelurilor. La fel ca în Anniversary şi aici avem zone de-a dreptul uriaşe, dintre care unele aflate în totalitate sub apă. Uneori pur şi simplu nu ştii ce să faci, ce să explorezi mai întâi. Iar dacă eşti genul care îşi propune să obţină toate Relicvele şi Comorile, atunci trebuie să scotoceşti cam fiecare colţişor, caz în care durata totală de joc (5-6 ore) se dublează.

Într-adevăr, există posibilitatea de a folosi Sonar Map, o primă inovaţie în cadrul seriei, opţiune care ar trebui să te ajute în această direcţie. Eu am găsit-o inutilă, abilităţile mele de explorator bazându-se pe experienţă, logică şi pe… Utility Light pe care m-am chinuit întotdeauna să îl aprind. Spun "chinuit" deoarece dacă Lara moare şi jocul încarcă ultimul checkpoint, Utility Light-ul va fi întotdeauna stins, chiar dacă era folosit în momentul în care acel checkpoint a fost creat.

Legat de sistemul de checkpoints, au fost şi lucruri care mi-au plăcut. În primul rând, ele sunt numeroase şi dispuse în aşa fel încât distanţele dintre ele să fie mici şi să nu-ţi testeze nervii pentru că trebuie să repeţi o porţiune de nivel. Oricum, spre deosebire de Anniversary, unde uneori trebuia să ai degete de pianist, aici partea arcade a puzzle-urilor e mai puţin prezentă. În al doilea rând, atunci când salvezi, încărcarea acestei salvări nu te va trimite în locul unde ai făcut-o, ci exact la ultimul checkpoint aflat înainte de salvarea respectivă.

În al treilea rând, ca şi în celalate două titluri Tomb Raider create de Crystal Dynamics, dacă treci de un checkpoint (salvând sau nu) şi ai viaţa să zicem 50%, după ce mori şi încarci ultimul checkpoint, vei observa că viaţa e la 100%. Iată de ce este posibil să termini jocul fără să foloseşti vreun Health Pack. De menţionat că dacă viaţa Larei e aproape de zero, ea se regenerează până la 25%.

Acest exploit creat intenţionat se manifestă şi când vine vorba de Relicve şi Comori. La fel ca în Legend şi Anniversary, atunci când găseşti un artefact sau o relicvă, nu este necesar să cauţi un checkpoint pentru a salva progresul făcut, mai ales dacă drumul până la ele a fost dificil. Odată ce le-ai luat, poţi încărca liniştit ultimul checkpoint fiindcă artefactele şi relicvele rămân în inventar.

Fiecare nivel conţine o relicvă care este destul de greu de găsit, dar obţinerea ei merită efortul depus. Pe măsură ce le găseşti, bara de sănătate creşte cu 17%, astfel că viaţa Larei Croft se poate dubla prin obţinerea tuturor relicvelor.

Pagina: 1 2 3 4 5

Plusuri

  • Level design de calitate
  • Noile abilităţi ale Larei
  • Niveluri uriaşe, de calibrul celor din Anniversary
  • Grafica excelentă
  • Muzica superbă
  • Vocea şi aspectul sexy al Larei Croft
  • Un singur puzzle contratimp
  • Prezentarea scenelor cinematice

Minusuri

  • Noile abilităţi ale Larei nu sunt valorificate pe deplin
  • Puzzle-urile sunt simple şi foarte simple
  • Bug-uri ale camerei
  • Mişcările Larei au ca sistem de referinţă doar axa pe care este poziţionată camera
  • Multe bug-uri grafice şi de gameplay
  • Bug-ul extrem de grav din Midgard Serpent
  • Rejucabilitate foarte redusă
  • Alegerea armelor la începutul unei misiuni este inutilă
  • AI-ul stupid al oponenţilor umani

36 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. Ovinson a scris:

    Mi-a placut mult Anniversary. Abia astept sa incerc noua versiune de Lara :naughty:.
    Review excelent.

  2. demolator a scris:

    fainut joc :rolleyes: :confused:

  3. S3rafi a scris:

    Parca as juca pop intr-un alt ambalaj, este probabil cel mai simplist tomb rider din cate am jucat dar imi place asa cum e, pe celelalte nu le-am terminat pentru ca tot timpul exista un level unde trebuia sa ma blochez, ori era un puzzle prea greu ori era un boss prea puternic, in schimb asta este chiar reusit. Camera este destul de suparatoare cum se bataie, dupa 2 ore de jucat ai ochii cat cepele. Deocamdata nu am jucat foarte mult dar cam asta ar fi prima impresie :)

  4. dirtchamber a scris:

    Jocul este superb, daca vrei sa te distrezi cateva ore. Pe mine m-a captivat total, chiar daca n-am fost niciodata fan Tomb Raider. Peisajele sunt absolut superbe, muzica la fel, am ramas de multe ori minute in sir intr-un singur loc doar sa admir peisajul. Nu ma deranjeaza camera, poate si din cauza faptului ca l-am jucat pe Xbox, nu pe PC. Il recomand din plin fanilor adventure. :)

  5. mausyo a scris:

    Surprinzator. Am terminat jocul si abia acum am aflat de relicve si de slow motion. La mine se activa slow motionul doar in situatii limita. :what:
    Eu i-as da un un 8 jocului.Mi s-a parut chiar bun. Dar nu am jucat Aniversary ca sa pot face comparatia cu acela (nu de alta dar nu am avut calculator bun cand a aparut).

  6. mausyo a scris:

    oh .. si eu nu am dat peste problema aia din midgard sepent care zici tu. Sigur nu trebuia sa tragi de ceva ca sa se ridice podu ?
    Aoleu si ai explodat numai defectele in tot reviewul. Nu ai zis nimic care te-a incatat.

  7. HiddenShadow a scris:

    Nu trebuia sa tragi in nimic…In mod normal ,,podul” trebuia sa fie ridicat,iar jucatorul nu trebuia decat sa sara cu motocicleta peste(ceea ce era foarte simplu chiar la o viteza redusa).Dar la multi nu era ridicat(chiar este un ,,bug extrem”).Singura metoda prin care am putut trece a fost prin folosirea unui trainer :(.

  8. paser a scris:

    Puzzle-urile sunt simple şi foarte simple
    Un singur puzzle contratimp
    Asta inseamna ca trebuie sa il joc :D

  9. cristian77 a scris:

    lol paser

  10. Assassin a scris:

    mausyo, n-ai citit cu atentie. Am mentionat si aspectele pozitive.

  11. Crimson a scris:

    Frumos review, congrats.
    N-am încercat jocul încă, dar aş fi preferat să aud de un nou titlu Legacy of Kain decât Tomb Raider (nu-s un mare fan) :p Nu pot decât să-mi imaginez cum ar arăta universul LoK pe motorul grafic din TRU, eh…

  12. Yayus a scris:

    oare cum merge pe un intel de dual de 2 ghz,3 gb de ram shi ati radeon 3450 shapire de 512?ca draq cred :hmm:

  13. MirceaPui a scris:

    frumos review intr-adevar are multe buguri,dar eu i-as da o nota mai mare,parerea mea ca merita un 8

  14. bobyslick a scris:

    “Cel mai mult însă m-a enervat bug-ul din Midgard Serpent, mai precis acel loc în care prima rampă alcătuită din buşteni trebuie să fie ridicată şi nu este, situaţie în care nu poţi sări cu motocicleta. A relua întregul nivel şi a face puzzle-urile într-o altă ordine nu ajută deloc. Singura soluţie a fost să folosesc un trainer cu care Lara a fost capabilă să execute salturi supraomeneşti. N-am crezut că în anul 2008 mai pot întâlni un asemenea bug într-un titlu cu pretenţii, din cauza căruia să nu poţi să termini jocul respectiv.”

    :noway: :noway: :noway:
    O greseala extrem de mare Assassin in review-ul tau. Din pacate acela nu e bug, este rampa a 2-a si trebuei oprit motorul, caratat pe niste pereti si te agati de un pole, si se ridica, apoi poti sari.

    Asa ca te sfatuiesc sa incarci din nou nivelul si sa incerci, pentru ca nu e un joc de 76 e de 90, iar acest bug extrem de grav, nu exista, ci doar ai crezut tu.
    :noway:

    Bafta. :yes:

  15. Assassin a scris:

    bobyslick, bug-u’ respectiv e cat se poa’ de real:noway: Mai sapa :wallbash:

  16. rauros a scris:

    L-am terminat fara probleme si mi-a placut. Ii relaxant desi mai sunt cateva buguri ici-colo. Oricum, level design exceptional si puzzle-uri dragute :) . Mitologia nordica ii un subiect prea putin exploatat in jocuri pentru potentialul sau.

  17. bobyslick a scris:

    Adica aia e prima rampa, si nu e nimic pe perete nici un pole nimic????

    Sunt curios cum de mie nu mi s-a intamplat. Nici mie nici fratelui nici prietenilor. De aia zic, sigur e ceva la mijloc. :what:

  18. bobyslick a scris:

    Tu ai practic doua gropi cu rampele coborate sau una, ca una trebuei sa fie coborata, si te catari pe pole sa o ridici.

    A doua rampa cum te duci e aia coborata.

  19. Assassin a scris:

    Sunt ambele coborate, atat prima, cat si a doua. Prima nu ar tre’sa fie. Citeste si linku’ dp forumu’ Eidos si ai sa vezi ca s-a intamplat multora.

  20. bobyslick a scris:

    Am citit. Aiurea rau dar ciudat in acelasi timp.

    Sry atunci. ;)

    Orikum splendid reviewul la fel ca si jocul.

    Bafta! :yes:

  21. Assassin a scris:

    Multam de aprecieri :)

  22. dirtchamber a scris:

    Nici eu n-am avut bug-ul respectiv, pe Xbox.

  23. romustdie a scris:

    Ciudata chestie nici eu nu m-am blocat acolo si am trecut cu motoru de 2-3 ori prin zona.(cu opririle sa ridic rampele).

  24. Ray_Revolution a scris:

    Raman de parere ca animatiile Larei sunt groaznice, la fel si fata ei de baba de 70 de ani

  25. Assasinul a scris:

    Da si mie mia placut f f f mult Anniversary!!! :yes:

  26. Assasinul a scris:

    ComputerGames.ro e cel mai marfa site care s-a facut vreodata!!!
    Tineti-o tot asa in special pt moderatorii kare baga jocuri marfa :) :) :rulez: :rulez: :yes: :yes:

  27. turok2755 a scris:

    Lam terminat si eu odata pe ps3 acuma incerc sa gasesc toate comorile si sa al termina inca o data .,erita un 8 :yes:

  28. klaudiu7 a scris:

    EU NU STIU LA AIA CU CARACATITA…MA AJUTA CINEVA…? Deci am invartit de amandoua manerele in partea stanga si cea dreapta,apoi s-a ridicat platforma sus aia cu tepi,si apoi cum fac sa cada pe caracatita,sau cum ajung acolo?

  29. alexut26 a scris:

    klaudiu7, daca nu ai reusit poti accesa linkul asta si gasesti acolo tot ce ai nevoie
    http://tomb.raider-underworld.com/tomb-raider-underworld-walkthrough/walkthrough_coastal_thailand/

  30. lorcan a scris:

    tocmai am descarcat soundtrack-ul jocului. Muzica este absolut superba , colin o’malley a facut o treaba extraordinara. voi juca si jocul in curand dar cu siguranta de la mine va lua nota maxima la fel ca toate celelalte din serie. cu bune, cu rele este jocul meu preferat. Lara rocks! :rulez:

  31. fashu27 a scris:

    cine imi spune si mie cum sa trec acolo cand urc pe stancile alea sus si se aude maimuta aia merg inainte pintre stanci si de odata apare ca o casa si sunt numai ierburi pe acolo numi arata nimic ce sa fac va rog spunetimi si mie :cry:

  32. lorcan a scris:

    am terminat jocul…super.nota zece de la mine, cu toate ca mi s-a parut mai scurt decat anniversary.oricum foarte tare. Cat pentru fashu27, poate ne arati un screenshot ca sa stim ce sa-ti raspundem :)

  33. stefanachim21 a scris:

    :wuv: :rulez:

  34. geolari a scris:

    toate lara crofturile sunt frumoase dar cele mai frumoase sunt aniversary si underworld

  35. damiangeorge37 a scris:

    adevarat eu am un ps2 dar se misca foarte bn dar nu siu cum trec de caracatita in underwold eu am jucat cred ca 14 tomb raideruri daca stici cum sa trec de caracatita un buzz:))

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.