primeworld
65Nota
Prime World: Defenders

Producător: Nival Interactive

Distribuitor: Not Available

Data de lansare: 5 iunie 2013

A fost odată ca niciodată, într-o lume fantasy mai mult sau mai puţin ca la carte, o resursă numită Prime care a declanşat un fenomen semi-apocaliptic în momentul în care a inundat tărâmul oamenilor. Iar un grup de  aventurieri – The Defenders – are ca scop respingerea atacurilor lansate de catalogul de monştri numit colectiv The Touched, pe fundalul a două facţiuni care se luptă pentru Prime pentru valorile ei magice sau inginereşti.

Cam asta e expoziţiunea necesară şi suficientă. Sigur, există nişte benzi desenate care oferă o brumă de naraţiune odată la câteva niveluri, dar în cam 90% din timpul petrecut în joc vom fi prea ocupaţi să ne uităm la coloane de mobi care sunt făcuţi pilaf de diverse proiectile ca să ne gândim la personaje şi conflicte.

primeworlddefenders022 primeworlddefenders021

Pe de altă parte, un tower defense nu are nevoie de mult mai mult ca să funcţioneze. Setting-ul fantasy din PWD are tot soiul de fiinţe rupte din folclorul tipizat (goblini, harpii, căpcăuni sau shamani), iar turnurile, ca şi cele din originile genului (respectiv modelele din Warcraft III folosite în hărţile custom) introduc un element de steampunk.

Ca să nu uităm în mijlocul unei misiuni că ne jucăm de fapt şi nu asistăm la un .gif elaborat, putem arunca şi vrăji pe hartă. Blestemele care scad rezistenţa monştrilor la damage, ploile de foc sau fireball-urile ridică un pic baremul dinamicii jocului, dar având în vedere că au cooldown-uri de zeci şi sute de secunde, nu cu foarte mult.

Abilităţile turnurilor şi tipurile atacatorilor sunt de ordin clasic în lumea TD-urilor: invadatorii încearcă să ajungă la portal atât pe pământ, cât şi prin aer. Iar pentru monştrii invizibili avem vrăji şi turnuri care funcţionează ca şi detectoare.

primeworlddefenders020 primeworlddefenders019

La rândul său, damage-ul are proprietăţi elementale ce sunt tipice genului încă de la origini: turnurile de gheaţă care încetinesc monştrii, diverse turnuri cu foc care adaugă un efect de damage over time sau trăznetul sare din inamic în inamic; în acelaşi timp, turnuri mecanizate pot da stun, knockback sau damage într-o zonă, permiţând, în teorie, destulă variaţie în construcţia arsenalului.

Genul din care face parte Prime World Defenders e unul care nu permite extrem de multă variaţie intrinsecă, drept pentru care toți hibrizii cu care ne-a blagoslovit piaţa (Orcs Must Die – action/adventure TD, Sanctum – 1st person shooter TD, Castle Storm – RTS TD) împrumută trăsături din alte zone pentru a condimenta formula destul de fumată pe care o aduce conceptul de Tower Defense bazinului cu distracţii omeneşti.

Drept urmare, „hook”-ul lui Prime World Defenders este un strat de TCG (Trading Card Game) suprapus mecanicilor tipice (ai unul sau mai multe culoare în jurul cărora trebuie să construieşti şi să îmbunătăţeşti turnuri pentru a nu permite unui număr de valuri de monştri să ajungă la un portal).

primeworlddefenders018 primeworlddefenders017

Oricine a jucat Magic: The Gathering sau vreunul din miile de TCG-uri derivative sau originale ştie deja că asta înseamnă să porneşti cu un „starter kit” de cărţi, care conţine elementele de bază, urmând ca apoi să îţi îmbunătăţeşti arsenalul cu recompense fixe şi booster pack-uri (pachete de câteva cărţi de diverse rarităţi care sunt alese aleator).

În termeni de gaming, asta se traduce prin farm. Pentru a avea la dispoziţie cele mai eficiente turnuri, trebuie să investim bani în cărţi-resurse pe care apoi să le folosim în sistemul de crafting pentru a ne îmbunătăți clădirile. În acelaşi timp, nivelurile superioare de upgrade pot fi deblocate prin consumarea unor cărţi identice cu turnurile pe care încercăm să le îmbunătățim.

Din păcate, nu se pot combina turnurile între ele (chestiune care ar fi făcut considerabil mai interesantă dimensiunea de crafting), iar structura jocului este liniară cu puţină variaţie în numele farm-ului. În sensul în care există o progresie fixă a misiunilor care avansează povestea, dar dacă ne blocăm la vreuna din acestea, putem farma trei hărţi (câte una pentru fiecare nivel de dificultate) în schimbul experienţei, banilor şi cărţilor aferente. La rândul ei, progresia în nivel deblochează etaje ale arborilor de talente, care pot fi cu toate cumpărate, cu trei ramuri disponibile: una care vizează economia, una pentru turnuri şi una pentru vrăji.

primeworlddefenders016 primeworlddefenders015

Din păcate, hărţile „farmabile” sunt doar câteva la număr şi totul devine extrem de repetitiv şi anost dacă, în cursul campaniei, ne trezim în situaţia în care nu putem trece de un nivel fără să repetăm câteva hărţi pentru a avea damage-ul necesar progresului. Iar elementele de RPG nu fac decât să adâncească sentimentul de „slujbă” pentru că, spre deosebire de cele din Orcs Must Die, de exemplu, ele nu schimbă modul în care gândim amplasarea turnurilor (sau capcanelor în cazul lui OMD), ci doar ne oferă mai multe resurse, mai mult damage, mai mult loc în inventar sau cooldown-uri mai mici în cazul vrăjilor.

Cu argint şi stele (obţinute pentru rating-uri bune în cadrul misiunilor, tragerea la sorţi de la sfârşitul unei hărţi de tip „farm” sau pentru achievement-uri) cumpărăm fie talente, fie booster pack-uri  sau ne finanţăm peregrinările prin sistemul de craftare. Putem vinde dublurile de care nu avem nevoie, iar turnurile au până la 25 de niveluri de upgrade.

Sunetele şi muzica sunt potrivite în primele două-trei ore, dar repetarea anumitor replici ajunge la suprasaturaţie înainte să terminăm jocul, iar sunetele proiectilelor date pe viteză mare nu alcătuiesc cel mai bun refren din lume pentru câteva ore din viaţa nimănui.

primeworlddefenders014 primeworlddefenders014

Hărţile sunt destul de directe, în mare parte. Câteva dintre ele permit un pic de mazing (crearea unui labirint) prin arhitectura tabelară, dar până pe la misiunea a 17-a nu există alei suprapuse sau pretenţii foarte mari de la jucător. Fiecare nivel durează între 5 şi 10 minute, în funcţie de numărul de valuri, care din cele două trepte de viteze e folosită şi dacă aţi grăbit progresul dând drumul unui val mai repede de termen (caz în care primiţi resurse bonus). Există, de asemenea, monoliţi împrăştiaţi pe hartă, care vindecă invadatorii sau le oferă un bonus de viteză. Iar distrugerea lor recompensează, la rândul ei, jucătorul cu resurse.

Pentru gamerii pe care îi interesează lore-ul, Prime World Defenders are o enciclopedie ilustrată destul de bogată care conturează detalii pe care simpla parcurgere a campaniei le ignoră. Spun asta pentru că în universul Prime World urmează să se lanseze şi un MMORPG omonim, şi ne putem face o idee relativ clară despre setting-ul şi gramatica vizuală în care se va desfăşura acesta.

Luat ca întreg, acest TD are doi posibili factori detractori majori: e orientat spre farm (un farm nu foarte distractiv care seamănă periculos de mult cu aplicarea aceleiaşi soluţii de câteva ori în mod anost mult după ce ai rezolvat puzzle-ul iniţial) şi e prea mic şi cu o durată prea scurtă de viață pentru a satisface oamenii pe care nu îi oboseşte chestia asta.

Orcs Must Die are personalitate şi acţiune, Dungeon Defenders şi OMD2 au multiplayer, iar pentru structura de progresie pe care o afişează Prime World Defenders, ar fi putut să includă mai multe hărţi de dimensiuni respectabile şi valuri interminabile de dihănii demonice în suficiente permutări încât să fie necesare sinergii inteligente între turnuri pentru a le respinge.

• Metagame de TCG
  • Sistem de crafting şi îmbunătăţire a turnurilor
  • O lume fantasy pestriţă, cu elemente steampunk