Philips Gioco 278G4 3D Review

3D la categoria IPS

80Nota

Când vine vorba de chestii conexe PC-ului – mouse, tastatură, monitoare, mousepad –  mi se pare întotdeauna dificil să declari că „da, modelul X este cel mai bun” doar pe baza unor criterii obiective (a se citi, specificații), fiindcă folosirea lor presupune o doză foarte mare de subiectivism.

Să luăm cazul monitoarelor.  Sunt de exemplu oameni care jură pe tot ce se poate jura că un LCD cu refresh rate de 144Hz este mai bun pentru FPS-uri decât unul care știe doar de maxim 75 Hz. Eu însă m-am jucat FPS-uri atât pe monitoare „clasice”, cât și pe două modele cu 144Hz  (Asus și Benq) și… nu am văzut absolut nicio diferență.

Că stai să vezi, că fluiditatea mișcării, că atunci când te întorci, că…” omule, uite ce e… eu sunt un jucător ca oricare altul. Nu am pretenții de pro-gamer care simte diferența între 75 și 144Hz (sau chiar 75-100) fiindcă „se duce glonțul altfel”. Pentru mine mai importante sunt de exemplu luminozitatea și culorile, să nu fie spălăcită imaginea de zici că ai trecut placa video printr-o sesiune de curățare cu detergent.

Luând aceste lucruri în considerare, putem să vorbim mai departe despre noul Philips Gioco 278G4. Modelul de față este un monitor 3D (pasiv) cu diagonală de 27 inci (68.6 cm), panou AH-IPS LED, FullHD – 1920×1080 @ 60Hz, timp de răspuns 5ms GTG (Gray to Gray) și contrast de 1000:1.

Primul lucru pe care-l observi este designul foarte slick, cu un finish lucios și o ramă destul de subțire (ce acționează ca un veritabil magnet de praf). Dacă ar fi să-l compar cu actualul Acer G245HD care-mi ocupă biroul și acasă și la redacție, Gioco este mult mai elegant și poate avea și rolul de televizor fără prea mari discuții în privința aspectului.

giocopic1

Un lucru important de care trebuie să ții cont când îl așezi este acela că Gioco nu poate fi reglat pe înălțime și nici nu poate fi întors / rotit în vreun fel. Nu poți decât să-l înclini și să speri că găsești așa poziția optimă. Dacă vrei să ai ecranul un pic mai sus sau mai jos decât îți permite standul, ghinion.

La partea de conectivitate avem la dispoziție un port D-Sub (clasicul VGA), trei HDMI, 4 porturi USB 3.0 (+ unul pentru conectare la PC) și unul audio out pentru conectarea căștilor sau a unui sistem de sunet, deoarece Gioco nu are boxe încorporate. De asemenea, cei care vor să pună acest monitor pe un perete vor trebui mai degrabă să-și pună pofta-n cui sau să găsească o soluție „inginerească”, fiindcă Gioco nu are sistem de wall-mount.

giocopic2

După ce-l asamblezi și termini de admirat jucăria, ce-ți sare-n ochi când îl pornești e faptul că spatele e… luminat. Asta datorită celor 10 LED-uri aflate de partea cealaltă a ecranului (5 pe stânga, 5 pe dreapta), unde luminează în toate culorile curcubeului, în funcție de imaginea afișată. Teoria spune că funcția Ambiglow ar trebui să sporească imersiunea în timpul vizionării unui film sau în timp ce te joci, dar practica ne cam omoară.

Mai întâi, Ambiglow-ul este inutil în condiții standard de iluminare. Cu alte cuvinte, dacă te joci sau te uiți la filme în timpul zilei, sunt șanse foarte slabe să observi lumina colorată de la capătul tunelului. Așadar, doar în condiții de iluminare slabă sau beznă poți vedea cum se „scurg” culorile prin spatele monitorului.

Partea dezamăgitoare e că atunci când ai un film de acțiune, unde cadrele se schimbă foarte repede, sau un joc rapid, trecerea de la o nuanță la alta nu este lină, monitorul ajungând să semene mai mult cu elicopterul care încerca să comunice cu extratereștrii în Ziua Independenței.

Bine, n-o să-l arunci în aer, că doar ai dat aproape 1400 lei pe el, dar nici n-o să stai prea mult pe gânduri înainte să oprești funcția Ambiglow folosind butonul dedicat.

Nu-i vorbă, când urmărești un film mai „blând”, cu cadre lungi, sau te joci un RPG de exemplu, efectul e foarte drăguț, fiindcă tranziția nu mai e chiar atât de brutală, dar problema e că asta se întâmplă doar în situații extrem de specifice.

giocopic3

Când vine vorba de contrast, unghiuri de vizibilitate și culori, nimic de comentat, redarea este foarte bună, de altfel caracteristică unui panou IPS de calitate. Să lucrez în Photoshop pe un asemenea monitor a fost o plăcere, chiar dacă Gioco 3D nu e neapărat promovat drept un model creat special pentru acest segment de piață. Bine, eu vă amintesc că vorbesc din perspectiva utilizatorului obișnuit, nu a unui grafician profesionist care cu siguranță că are niște criterii mult mai clare când e vorba să aleagă un monitor.

Și așa ajungem la 3D. Funcționalitate care, la fel ca Ambiglow, e cu dus și întors. Având în vedere că am stabilit deja faptul că monitorul costă aproape 1400 lei, mi se pare ușor inutil să mai menționez că veți avea nevoie de un PC destul de puternic ca să „iasă” gloanțele din monitor când vă jucați. Deci sărim peste.

Vorbind de experiența pe un PC, va trebui să instalați aplicația TriDef 3D, ce are setări predefinite pentru majoritatea titlurilor importante de pe piață. Odată ce detectează jocurile instalate, le puteți lansa direct din TriDef, pentru ca apoi să folosiți numeroasele hotkey-uri pentru a regla diversele opțiuni până obțineți rezultatul dorit.

Unele jocuri sunt redate foarte bine direct, altele (cum e League of Legends sau Dota 2) au nevoie de nițel fine tuning ca să nu amețiți de tot. E un pic de bătaie de cap dacă nici jocul nu e foarte cooperant (unele titluri pur și simplu nu merg „păcălite” dacă nu au fost concepute să fie văzute și-n 3D), dar rezultatul final este uneori de mare efect .

De reținut aici faptul că ochelarii 3D ce însoțesc Gioco sunt pasivi. Cu alte cuvinte, nu au nevoie de baterii, fire sau alte minuni ca să funcționeze. Pur și simplu activezi modul 3D, schimbi setările până ești mulțumit, după care enjoy. Evident, totul nu e chiar roz în această privință și există anumite limitări ale modului pasiv 3D, limitări ce ies destul de bine în evidență odată ce legi Gioco la un alt dispozitiv ce știe să redea conținut 3D.

Eu am avut la dispoziție un PlayStation 3 ca să văd cum se comportă monitorul când nu are aplicația TriDef care să-l ajute, iar concluzia e din nou aceeași ca-n cazul Ambiglow: când se aliniază astrele, e totul ok. În orice altă situație… not so much.

Ce înseamnă asta? Întrucât în momentul în care folosești Gioco pe post de televizor, meniul lui nu-ți mai oferă niciun control asupra 3D-ului, ești cam la mila player-ului 3D, a consolei sau a jocului. Tekken Tag Tournament 2 de pildă a fost un caz fericit în care am putut modifica „adâncimea”, pentru ca suprapunerea imaginilor să nu mai fie chiar atât de deranjantă.

La filme însă, când nu ai decât opțiune de Play, trebuie să te poziționezi în cameră în așa fel încât să compensezi pentru modul standard de redare 3D care este folosit în acel moment. Dacă trebuie să stai la cel puțin 3m ca să nu se vadă „aiurea”, apăi la 3m trebuie să stai. Chit că ție-ți place de fapt să te uiți din canapea de la 2.5m distanță și un pic în unghi.

Cam asta consider de altfel că e și principala problemă a lui Gioco 3D. Când sunt întrunite toate condițiile optime de utilizare, monitorul este de vis. Dar când începi să observi că Ambiglow-ul e util și nu prea, că ești cam la cheremul 3D-ului în privința plasării în fața monitorului dacă-l legi la o consolă sau că nu-l poți regla chiar cum vrei tu când îl pui pe masă, te cam întrebi dacă prețul nu-i ușor cam piperat pentru ce oferă.

Dacă te joci predominant RPG-uri sau strategii turn-based ca să poți ține Ambiglow-ul pornit, nu te deranjează să te muți un pic mai la stânga dacă nu se vede 3D-ul cum trebuie din prima și ești o creatură nocturnă când vine vorba de filme, Gioco îți va fi pe plac. Panoul IPS își spune cuvântul în privința calității imaginii, iar 3D-ul e reușit, având în vedere limitările ochelarilor pasivi. Altfel, trebuie să pui serios în balans punctele pro și contra.

Plusuri

  • Aspect elegant
  • Conectivitate bună
  • 3D-ul, atunci când e setat cum trebuie
  • Panoul IPS își spune cuvântul cândvine vorba de contrast, culori și unghiuri de vizionare

Minusuri

  • Impactul funcției AmbiGlow este discutabilă
  • Imposibilitatea de a seta în vreun fel 3D-ul fără ajutorul aplicației TriDef
  • Limitat în privința reglării fizice (înălțime sau rotire)

6 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. Cristian a scris:

    Bine, daca tu spui ca nu e diferenta intre 75 Hz si 120 respectiv 144 Hz in ce priveste gamingul , imi pare rau. Mi s-a parut inutil sa citesc si cea-i mai scris dupa, so pass.

  2. Alex a scris:

    Diferenta poate observata doar de cei care joaca fps-uri 5+ ore pe zi.
    Diferenta de calitate a imaginii intre un monitor LCD/LED si unul IPS insa o observa oricine.

  3. moartea a scris:

    e philips, deci pass! Exista HP, Dell, Samsung….

  4. Zyklon a scris:

    Diferența între 60Hz și 120 Hz este cât se poate de evidentă. Țin minte că acum câțiva ani m-am jucat un pic Call of Duty – Modern Warfare pe vechiul meu CRT Samsung cu refresh de 100 Hz și nu-mi venea să cred cât de fluid se vedea imaginea comparativ cu TFT-ul cu refresh de 60 Hz, pe care îl foloseam în mod curent.
    Totuși, ca să poți observa diferența, este necesar ca PC-ul să poată afișa imaginea din joc cu peste 60 fps.

  5. Marian a scris:

    Degeaba ai monitor cu refresh mare daca placa video e slaba cu memorie insuficienta .

  6. Zendy a scris:

    @Alex – Ai punctat foarte bine. Jos palaria. No comment!

    @Moartea – Oricine poate sa isi faca firma cu numele “NoName” si sa asambleze piese, sa vanda atat laptopuri, desktop-uri, componente, lcd-uri si asa mai departe …

    Tot ce conteaza este cine produce piesa, la ora actuala, la procesoare e intel, la placa video este individa urmat de aproape cei de la catalyst (AMD), (la unele chestii Catalystu’ este cu mult in fata de nVidia spre exemplu, cei mai bine stiu cei ce produc BTcoin) si tot asa si la monitoare … si lista poate continua.

    Sfatul meu .. exclusiv pentru tine .. dute si fa o plimbare .. navigheaza pe “Google”.

    Stima Zendy.

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.