Dragon Age: Origins – Awakening Review

Dragon Age: Origins - Awakening

Producător: BioWare

Distribuitor: Electronic Arts

Platforme: PC, PlayStation 3, Xbox 360

Gen: RPG

Pagina Oficială: Vizitează

Data de lansare: 19 martie 2010

Precum ardeleanul molcom ieșit la vânătoarea de melci, când vine vorba de orice fel de conținut adițional pentru titlurile importante ale momentului, trebuie să exclam și eu “no, ho, mă, unde vă grăbiți?”.

Explicația: curiozitatea a omorât pisica și printr-un paralelism dubios (dar nu inexplicabil pentru cei care mă cunosc), Return to Ostagar mi-a transformat și mie reflexul de a saliva pentru DLC-uri Dragon Age într-o amintire neplăcută. Așa că atunci când ceva-mai-răsăritul expansion pack Awakening a început să râme prin mocirla Internetului cu reclame și filmulețe demonstrative, m-am dat temătoare înapoi. Deja vizualizam cum mi se bagă pe gât cu pâlnia obiecte noi, confruntări inutile pentru personajele mature și exterminări viscerale, mute și mecanice de Darkspawn.

Așa că luăm o mică pauză pentru a mulțumi anturajului că ne-a sugerat “bunăciunea” expansion-ului și ne-a dat astfel șansa (și entuziasmul) să ne luăm la trântă cu Dragon Age: Origins – Awakening. Și într-adevăr, deși expansion-ul ia cât un sfert din campania originală, cel puțin la nivel de gameplay este exact ce ar fi trebuit să fie tăticul lui. Nu tu bug-uri, luptele sunt mult mai cinstite, misiuni al căror briefing merită citit și niscava abilități care să îți facă viața mai ușoară. În plus, matematica elementară ne va demonstra că la cele 100/4=25 de ore de joc incluse, Awakening are mai multe de oferit decât multe din titlurile de peste 50 de euro de pe piață, chiar dacă preţul poate fi înşelător (fiindcă aveţi nevoie de Dragon Age ca să-l jucaţi).

Dar gata cu mulțumirile. În Awakening se face că au trecut șase luni de la învingerea Archdemon-ului și împingerea neamului războinic (și hâd) de Darkspawn înapoi sub pământ. În aceleași șase luni, pe alte meleaguri, cele ale realității, echipa Mass Effect 2 ieșea la suprafață pentru a invada căminele personale după lansarea jocului mai sus menționat, așa că BioWare i-a dat un șut înapoi în studio, de data aceasta la secția fantasy, că doar costurile trebuie reduse în perioada de criză.

Așa că nu trebuie să vă mire faptul că în Awakening puteți folosi personajul principal din campania-mamă, nici că NPC-urile reacționează diferit în funcție de deciziile luate înainte de eradicarea orătăniilor subterane. Şi chiar dacă firul narativ din Origins nu are un impact la fel de serios asupra celui din Awakening precum în cazul Mass Effect (1+2), cel puțin la nivelul discursului referințele istorice sunt satisfăcătoare.

De exemplu, eu fiind în campania principală dovada vie că Alistair nu era de partea “femeiuștilor”, a trebuit să îi suport și în Awakening amorul siropos (și regal pe deasupra). Talk about bad decisions… Desigur, izul Mass Effect se simte și la nivelul expunerii.

Chiar dacă lipsește efectul “film grain” care a exasperat fanii SF din lumea întreagă, scenele de luptă randate cu engine-ul jocului sunt acum mult mai realiste, fluide și alerte, dialogurile au acel farmec de duel în cuvinte pe care l-am observat la eroii din spațiu, iar unele scene devin de-a dreptul pitorești prin violență. Încercați să vizualizați doar tabloul de la începutul expansion-ului, când un soldat orbit de furie începe să pocească cu o ploaie de pumni fața unui Darkspawn mort.

Nicăieri nu e ca acasă

Dar să nu sărim prea departe de trunchi, ci să ne întoarcem la narațiunea noastră. Salvatori ai ținutului Ferelden sau doar Grey Warden de Orlais (BioWare a inventat o nouă origine, doar ca să justifice faptul că nu ați avut de-a face cu suprimarea mișcării de Darkspawn, cunoscută drept Blight – caz în care deciziile din campania principală vor fi cele alese implicit de designeri), veți fi “răsplătiţi” de rege cu propria voastră cetate (Vigil’s Keep) în ținutul Amaranthine și cu misiunea sfântă de a pune în jur lucrurile în ordine.

Și fiindcă nicăieri nu e ca acasă, ajunşi în primitoarea cetate aflați că toată lumea e moartă și că trebuie să mai faceți și pe de-darkspawnizatorul. Colac peste pupăză, orătăniile au dezvoltat și câteva celule neuronale și au acum, ca orice nevastă frustrată, pretenții la comunicare. Adică da, cantitatea s-a transformat în calitate.

Onomatopeele din campania-mamă au fost înlocuite de planuri sofisticate de învrăjbire a diferitelor rase și se pare că inteligența brusc dobândită a dus chiar la împărțirea Darkspawn în două tabere: cea a Arhitectului și cea a Mămicii. Mai multe nu zic, că risc să stric surpriza din spatele Blight-ului.

Mai trist este că nici Awakening nu spune prea multe, ci vorbește de alde Arhitectul și inamicul lui cu șase perechi de lăptării de parcă ne-am născut cu ei în casă. Se pare că aceste figuri enigmatice sunt foarte bine conturate într-unul din romanele conexe seriei (The Calling), așa că vă sugerez să vă puneți pe citit dacă vreți ca acest expansion să nu vi se pară puțin absurd din punct de vedere narativ.

Chiar și fără lectură, treaba e “oablă”: trebuie să puneți cetatea pe picioare și să le veniți de furcă rămășițelor Darkspawn. Asta înseamnă nu doar să recrutați hăndrălăi în rândurile Grey Warden sau să verificați punctele sensibile în apărare, ci și lucruri mai casnice, cum ar fi cumpărături pentru fierar. Ce mai, o să ajungeți chiar și la situații plictisitoare de curte, în care trebuie să-l convingeți pe țăranul Ion că țăranul Gheorghe are dreptate.

Pentru a calma sufletele din ținut veți încerca să păziţi rutele de negustorie, în timp ce unele misiuni vă vor determina chiar și să jucați feste bogătanilor din oraș pentru distracția copiilor orfani.

Atenție doar la decizii. Veți avea constant de ales unde să vă distribuiți trupele, dacă să sprijiniți piața neagră sau fluxul cinstit de mărfuri și chiar dacă să salvați cătune întregi. Iar totul se face, ca și în cazul lui Origins, de pe și prin harta ținutului, care conține de data aceasta un singur oraș, Amaranthine, dar compensează cu zone sălbatice mai interesante.

Pagina: 1 2 3

Plusuri

  • Conținut consistent
  • Aliați marca BioWare
  • Noile talente echilibrează clasele
  • Design de nivel mult mai atractiv
  • Misiuni inedite

Minusuri

  • Interacțiune limitată cu noii camarazi
  • Informații omise în firul narativ

27 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. kulac a scris:

    Frumos addon cat de articol nu te supara dupa ce am citit prima pagina nu am mai avut chef sa citesc dupa atatea cuvinte in plus gen(perechi de lăptării si asa mai departe)sincer nu am intekes niciodata figurile astea de still din un comentariu de joc.parerea mea…in loc sa scrie un articol de 1 pagina concret despre joc ai scris 3 pagini din care 1 jumate is numa cuvinte in plus si comparati care nu isi au rostu.inteleg un comentariu 2 dar imediat la fiecare paragra tre sa fie ceva expresie.

  2. danidrg90 a scris:

    Frumos expansionul… dar a fost cam scurt

  3. Crimson a scris:

    Limita de nivel e de fapt 35, da în rest mi-a făcut placere şi jocul şi review-ul.
    @kulac – I hate to break it to you, da “perechi de lăptării” se potriveşte perfect pentru… “chestia” la care s-a referit Absynthe. I’m just saying.

    Oh yeah, I just missed Morrigan references in the game 🙁

  4. MirceaPui a scris:

    un bun articol din care am inteles ca acest expansion este si el bun.o intrebare am,daca la sf lui Origins Alistair moare,mai apare in Awakening?

  5. Ghost identity a scris:

    Nu(cel putin asa am inteles, si asa-i firesc), daca ai de cand sa joci cu personajul din Origins, si in save-urile tale Alistair moare, nu v-a fi el regele.
    Astazi mi-a venit si am inceput sa-l joc cu save-urile din Origins, nu ma pronunt pana nu-l termin(cel putin o data). Bafta la butonat 😉

  6. Malcolm a scris:

    Kulac, un adevarat minimalist al presei profesioniste de jocuri…
    Ce sa mai spui cand ai asemenea cititori?!?

  7. kalamity a scris:

    De acord cu , kulak nu inteleg de ce trebuie facute reviewurile la jocuri ca niste compuneri la LB. romana.In loc sa fie cat mai simple,sa punctati cele mai importante lucruri (ce e bun in joc si ce nu e)….va lungiti aiurea…nu mi-o luti in nume de rau poate unora chiar le place stilul acesta…dar simteam nevoia sa-mi exprim aceasta opinie.Pace :).

  8. STELICAH01 a scris:

    N-am mai jucat demult un joc cu atata placere. Un rpg foarte reusit.

  9. Malcolm a scris:

    Hmm, nu e vorba de stilul articolului. E vorba de maniera in care se cere o reducere a “expresiilor”. :wallbash:

  10. Absynthe a scris:

    @Kulak, iti inteleg intr-un fel frustrarile, fiindca traim intr-o lume tot mai rapida in care daca nu ne izbeste informatia frontal riscam sa o ignoram, fara macar sa ne dam seama. Credem ca suntem atat de grabiti ca nici nu mai avem timp sa citim si sa ne formam o impresie, asteptand sa ni se dea totul de-a gata. Ei bine, eu consider ca graba asta e iluzorie si ca e convenabila, ca vezi doamne ne da dreptul sa cerem esentialul, ideile deja fabricate si mai important, ideile de consum. In acelasi timp, recunosc ca eu scriu pentru oamenii care stiu sa mai si incetineasca, sa savureze detaliile mici si simtul liric. Dar nu inteleg de ce te-ai suparat asa. In fond, pagina aia pe care o ceri tu (in loc la cele 3) este bine mersi rezumata in plusuri, minusuri si nota.
    @mirceapuy Nu mai apare, obviously. În plus, dacă ai reușit să îți omori personajul în Dragon Age, nici nu îl poți importa în Awakening. It all makes sense, Mass Effect style.

  11. sculptorulz a scris:

    fratilor e prea frumos review-ul. de-ar fi toate asa ar fi suuuper tare. Absynthe esti geniala. Bravo fetito! :wuv: :wuv: :wuv:

  12. MirceaPui a scris:

    asta am vrut sa aud,mersi,se pare ca devine un obicei pt bioware,sa continui un joc cu personajul creat.si nu inteleg de ce Kulak e asa de pornit,uneori sunt necesare asemenea expresii pentru a puncta informatia si pentru a fi pe intelesul tuturor.bineinteles ca ce e prea mult strica,dar oricum review-ul e f bun.ai facut treaba buna Absynthe.

  13. Sonnyque a scris:

    jocul asta e frumos doar asa ca poveste dar ca grafica nu imi place….

  14. MirceaPui a scris:

    nu grafica conteaza intr-un RPG:)

  15. silentran a scris:

    mirceapuy, grafica nu conteaza in rpgurile care n-au grafica, gen d n d
    cum sa nu conteze grafica, si prin grafica nu se intelege doar partea tehnica, foarte importanta dupa parerea mea, ci si partea artistica, think arcanum
    si ca sa-mi sustin pararea, dau exemplu mass effect 2, care probabil nu-mi placea atat de mult daca nu avea grafica pe care o are

  16. MirceaPui a scris:

    sunt de acord si cu tine,dar cel putin din punctul meu de vedere,nu grafica e pe primul loc,pe mine mai mult ma intereseaza povestea.cred ca stii si tu ca RPG-urile sunt jocurile cu cele mai bune povesti si in putine cazuri aveau si grafica buna in momentul cand au fost create,in special cele mai vechi si mai putine cele noi,si daca vrei iti dau o gramada de exemple ca am de unde.

  17. Lasher a scris:

    Exista moduri care adauga texturi mai bune in joc. Probabil ca inca nu si pentru Awakening, dar pana la urma o sa apara probabil.

  18. billythegreat a scris:

    Pacat ca add-on-ul este scurt. Desi declara ca sunt 30 de ore de joc, in realitate il termini mult prea repede …

    Off-topic : Un RPG de calitate nu trebuie sa exceleze neaparat la capitolul grafica pentru a fi considerat un RPG bun ci la calitatea povestii , la modul de dezvoltare al personajului , la questuri si la “itemizare”.

    Mass Effect 2 numai RPG nu e, poate o carte interactiva intrerupta pe alocuri de pac-pac sau eventual un third person shooter cu poveste si urme microscopice de RPG.Aici s-a ajuns cu supersimplificarea de care facea vorbire si Absinthe, sunt unii care l-au jucat doar pentru “calitatile de RPG“. Unde esti tu Baldur’s Gate, ca punind mina pe ei , sa-i imparti in doua cete … :what:

  19. kulac a scris:

    Crimson nu era vb doar de expresia aceea era vb de prea multe expresii de genu inteleg ca tre sa fie si cateva expresii de genu asta mie pur si simplu mi se pare ca se exagereaza cu genul acestor expresii nu este vb daca se potriveau sau nu contextului.dar asta este parerea mea si nu vroiam sa il jignesc pe autor sau ceva de genul aceste pur si simplu imi spuneam punctul de vedere.mi-e cel putin mi-ar placea sa citesc un articol de joc cu termini din gaming sau de IT nu termeni de pe strada sau care i foloseste bunicul.

  20. kulac a scris:

    In rest fara acele expresi care din punctul meu nu imi plac sa le intalnesc intr-un articol de gaming review-ul este bun felicitari.iar despre joc s-a ridicat la asteptarile mele este reusit pacat ca este un pic cam scurt ma asteptam sa fie de 2 ori mai lung cam jumate cat originalul dar a fost frumos,povestea interesanta si gamplay pe masura.
    scuzati duble post dar nu stiu de ce s-a intamplat.akm is curios ce continuare o sa apara si daca o sa se ridice la acelasi standarde.

  21. Highlancer a scris:

    Subiectiv vorbind… WTFOMGLOLWHUT… WERE SI ETH CARACTER EXPORT FITURE?!!

  22. Kinja a scris:

    @billythegreat: Eu am terminat DAOA in ~25h, desi am ramas cu vreo 2-3 quest-uri neterminate.

    Jocurile(chiar si RPG-urile) din ziua de azi nu sunt scurte doar pentru ca cei care le fac au devenit lenesi. Sunt scurte pentru ca majoritatea gamerilor le vor scurte. Ca exemplu am vazut multe persoane care s-au plans ca in DAO erau prea multe quest-uri secundare. Mai este si faptul ca in ziua de azi conteaza din ce in ce mai mult cat de tare e grafica si de spectaculoase efectele in loc sa conteze gamplay, povestea si durata jocului. Cel mai de rahat e cand se intampla asta la jocuri fara multiplayer sau cu multiplayer prost si poti sa arunci jocul dupa ce il termini de cateva ori.

  23. Lasher a scris:

    Daca s-au plans ca sunt prea multe questuri secundare sunt cam batuti in cap 😛 In primul, cu cat un joc este mai lung, cu atat mai bine, iar in al doilea rand sunt questuri SECUNDARE.

    Eventual puteau sa comenteze ca unele questuri secundare nu sunt prea inspirate, sau ca unele le obtii la inceputul jocului si nu le poti termina pana aproape de finalul jocului.

  24. MirceaPui a scris:

    daca sunt prea multe questuri secundare nu ii obliga nimeni sa le faca pe toate,ca doar sunt optionale si asa scurteaza durata de gameplay.eu personal vreau sa gust fiecare coltisor dintr-o harta,fiecare radacina si asa mai departe:))

  25. cosmin haraga a scris:

    si din nou se impartira in doua
    grafica si scurt vs gameplay si lung , pe care o votez si eu

    de fapt cred ca cine vrea scurt joaca jocurile contra cronometru sa de-a fuga la scoala si sa le strice cheful alorlalti povestindu-l: bai tata nu e shooter. in rpg chiar iti place sa te plimbi entru ca iti place lumea ( de morrowind ati auzit ? a facut careva toate secundarele ?).

    sper sa nu deviniti un nou level pe care l-am luat ca pe biblie pana au cotit-o in exprimare stil Absynthe.

    apropo: critica este constructiva, iar grosul posterilor sunt barbati si ceva mai maturi – de aici si plansul despre baldur’s gate , asa ca nu te mai intepa ca o pustoaica.

    eu unul mai astept sa vad un peisaj model 3d cu frumusetea desenelor din baldur’s.

    si sa spui ca n-are bug-uri ? aoleu pai s-au blocat personaje in colturi, prietenii pe 100 cu neutru, monstrii infipti in sol mai ales din cadavre animate pe coechipieri reinviati, dialog la alegerea patrularilor etc…..

    si il joc pe i7 cu suficienta rabdare sa incerc toate combinatiile sa vad daca se pot salva ambele “probleme ” din final.

  26. Shadely a scris:

    corect oblivionu consider ca este inca cel mai bun calitate pret, deoarece e f lung daca vrei, nu te pune nimeni sa faci nimic, poti doar sa te plimbi, iar exp este si el destul de mare.
    consider ca dragon age este un pas inapoi de la baldur gate, prea mica harta, prea putine questuri, nu exista ciclu zi-noapte sau fenomene meteorologice intamplatoare, totu e scripat, lumea nu e atat de credibila nici macar ca la oblivion. mult prea hollywoodian. daca facea un fel de baldurs gate cu grafica asta era mult mai tare.

  27. Ghost identity a scris:

    Alt nostalgic cu BG…
    C’mon am ajuns sa comparam toate rpg-urile cu BG. Pana cand ? Ii diferit de ce a fost o data BG, si unii nostalgici veniti si spuneti ca-i pas inapoi.
    BG a fost bun, dar trebuie sa evoluam sa lasam trecutul unde-i este locul. Nu putem sa comparam si de acum in 10-20 de ani toate RPG-urile cu BG. Eu unul m-am saturat de comparatia asta…
    Si lasa faza cum ca lumea nu-i “credibila”. Dar ce dom’le vrei sa spui ca lumea din Oblivion si BG ii credibila ? Vrei sa spui ca exista zane, balauri, undead si alte dracovenii ?
    Sunt unversuri fantasy, toate inspirate de cel creat de Tolkien. El a pus bazele povestilor cu elfi, orci, balauri etc…
    Fiecare joc ii bun in felul sau si apartine epocii sale. Pentru mine DAO si Awakening au fost superbe, totul de level design, la personaje, poveste, univers, voice acting.
    Nu va mai tot plangeti atata, nu va place nu-l jucati.

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.