Dragon Age II Review

Dragon Age II

Producător: BioWare

Distribuitor: Electronic Arts

Platforme: PC, PlayStation 3, Xbox 360

Gen: RPG

Data de lansare: 11 martie 2011

Knights of the Old Republic se numără printre jocurile mele preferate. Neverwinter Nights este un clasic, chiar dacă pasionaţii D&D vor pune înaintea lui Baldur’s Gate sau Icewind Dale. Colaborarea cu Obsidian a mai adus şi ea alte nume de marcă în panoplia de titluri păstorite de Bioware – NWN 2 şi KotOR II: The Sith Lords. Iar Dragon Age: Origins (din postura lui de continuare spirituală pentru Baldur’s Gate) a fost extrem de apreciat, aducând un nou tărâm, plin cu aventuri şi personaje, în universul RPG-urilor fantasy.

Ironia face însă ca lansarea lui Dragon Age II să pună lucrurile un pic în perspectivă. Dacă înainte criticam DAO în anumite privinţe, odată ce e aşezat lângă succesorul său îţi dai seama că Origins are „mai multă” poveste, mai multe naraţiuni secundare interesante, mai multă varietate, mai mult… ce vrei tu. Desigur, unii ar putea fi tentaţi să strige „Dragon Age II a fost lansat şi pentru console, de aici i se trag cele mai multe păcate”. Îmi pare rău, dar şi Origins a fost un titlu multi-platformă, iar consolele nu pot fi găsite vinovate pentru o naraţiune slabă, cu multe goluri şi iepuri scoşi din pălărie doar pentru a aduce o finalitate semi-dezamăgitoare. Printre altele.

Oraşul lanţurilor

Chiar de la început eşti pus în faţa unor certitudini: personajul pe care îl vei controla este Campionul din Kirkwall, un erou misterios şi puternic, protagonist al unor evenimente povestite de un fost coleg în ale măcelului, piticul Varric. Toată naraţiunea este o istorisire a aventurilor prin ochii lui Varric, interogat de o misterioasă Cassandra, Seeker pentru cea mai importantă facţiune religioasă din Ferelden, The Chantry. Şi a fost clar din primele secunde, cel puţin pentru mine, că prin Varric s-a încercat o reeditare a lui Oghren, dwarf-ul afemeiat, beţiv, dar plin de umor şi ironie din primul Dragon Age. Misiune reuşită doar pe jumătate, pentru că Varric are doar o parte din umor, lipsindu-i într-un fel prestanţa rasei sale, fiind obişnuiţi ca dwarfii să fie luptători aprigi, nu un butoi cu pieptul păros dezgolit şi lanţuri cât pumnul la gât.

Eroul (sau eroina, în cazul de faţă) poate fi războinic, hoţ sau mag, în funcţie de preferinţe, dar din păcate au dispărut celelalte rase şi începuturile diferite ce se uneau în anumite momente în Origins, aşa că acum nu poţi fi decât om. Mai mult, deşi poţi importa salvările din predecesor (de fapt, deciziile luate), nu te aştepta la influenţe majore asupra poveştii. Dacă în schimb începi de la 0, Dragon Age II îţi oferă trei scenarii din care să alegi.

Toată aventura începe cu eroul şi familia sa fugind din Lothering, cu monştrii Darkspawn pe urmele lor; fuga este rapid marcată de diverse evenimente tragice, dar şi de întâlnirea cu un personaj misterios preluat din primul joc: Flemeth. Şi cu toate că vrăjitoarea avea un potenţial enorm să fie o a doua Kreia (cei care au jucat KotOR II ştiu la ce mă refer), ea doar aruncă o serie de replici pentru a dispărea apoi în ceaţă, probabil până la următorul DLC.

După multe eforturi, personajele noastre ajung în Kirkwall, oraş deja sufocat de numărul foarte mare de refugiaţi. Familia lui Hawke are nişte rude aici, dar se va dovedi că nu e uşor să treacă de pază şi de zidurile groase, iar odată intrat în oraş, eroul trebuie să se ocupe de nevoile locuitorilor, fie ei mercenari, contrabandişti, magi, războinici, nobili sau cerşetori. Povestea însă este extrem de diluată, lăsând la final o imagine haotică; avem de-a face în mare parte cu intrigi politice încâlcite, cu nevoia de a fi de o parte sau de alta a unei baricade şi, de multe ori, deciziile luate au acelaşi rezultat, indiferent de facţiunea apărată. Lucru valabil şi pentru anumiţi membri ai grupului, pe care îi vei pierde indiferent de alegerile făcute prin intermediul dialogurilor.

Multe evenimente parcă sunt scoase din jobenul magicianului (locul în care ajunge un anume artifact malefic este cel puţin surprinzător şi inexplicabil prin prisma evenimentelor ce au loc până atunci) şi nu pot decât să mă întorc la ideea DLC-urilor, fiindcă povestea pare ciopârţită doar de dragul banilor. Din asta rezultă un amalgam neclar şi nici măcar la final n-am fost sigură de ce am omorât în stânga şi în dreapta vreo 50 de ore: indiferent de ce am făcut, rezultatul a fost acelaşi. Cred că aveam dreptul la măcar două finaluri diferite, dar diferite cu adevărat, nu în detalii care nu contează prea mult.

Nici misiunile nu strălucesc prin originalitate, în mare parte fiind cele cu care suntem obişnuiţi într-un RPG: omoară, recuperează, transportă. Măcar printre poveştile însoţitorilor se mai remarcă nişte idei simpatice: de exemplu, la un moment dat trebuie să cureţi o casă bântuită, iar comentariile lui Varric referitoare la fantome parcă sunt scoase din gura unei femei isterice care a văzut un şobolan. Altă dată, trebuie să ajuţi un alt aliat să “vrăjească” pe cineva oferindu-i diverse cadouri şi organizând întâlniri în locuri neaşteptate.

Misiunile au fost  împărţite în mai multe categorii: intriga principală (politică), mai încâlcită decât votarea unei moţiuni de cenzură în Casa Poporului; misiunile dedicate însoţitorilor, misiunile secundare (dar legate în diverse moduri ori de linia principală, ori de aliaţi) şi side quest-urile (găsirea unor cărţi, a unor săbii, salvarea unei fete) care nu sunt marcate de obicei ca atare pe hartă, ci trebuie să explorezi pentru a da de ele. Recunosc că n-am fost extrem de atrasă de acestea din urmă, iar faptul că te învârţi ore-n şir prin fix aceleaşi locuri nu ajută deloc la cercetarea fiecărui colţişor mai mult sau mai puţin întunecat.

O alegere interesantă este împărţirea misiunilor în funcţie de oră, ziua sau noaptea. Astfel, activităţile ilegale se petrec la adăpostul întunericului şi de foarte multe ori eşti atacat în zonele rău famate ale oraşului, deşi nici Hightown nu este lipsit de răufăcători agresivi. În rest însă, jocul se petrece în Kirkwall şi alte câteva zone exterioare (Soundermount şi Deep Roads), eventual prin câteva peşteri şi canalizări.

Pagina: 1 2 3 4 5

• Grafica
  • Interfaţa mai aerisită
  • Lupte mai spectaculoase
  • Vocile, unele dialoguri şi coloana sonoră

• Alegerile din dialoguri sunt prea limitate
  • Destule probleme tehnice
  • Durata scurtă de dezvoltare a afectat multe aspecte
  • Poveste dezamăgitoare
  • Reciclarea excesivă a hărţilor

33 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

1. kiduletz a scris:

…pacat….

2. Johnnyan a scris:

Oh noes, vocile sunt la plusuri.

3. MirceaPui a scris:

Un review pe masura si o nota pe masura.E un joc slab,care odata terminat nu te mai tenteaza sa il reincepi.Reciclarea hartilor a fost dusa la absurd,povestea o fi ea mai realista dar tot slaba ramane.Nu am reusit sa ma atasez emotional de niciun insotitor asa cum am facut in DAO.Misiunile secundare nu te atrag deloc.Interesant faptul ca razboinicii care au arme mari,lovesc cu ele de parca ar tine pumnale in mana.Regret sa spun asta,dar il joc doar ca sa fie jucat,am trecut prin el ca prin branza si abia astept sa il termin,ceea ce nu puteam spune despre DAO care l-am terminat de cel putin 3 ori.

4. Warbringer a scris:

:D :p :B, mama mia

5. sculptorulz a scris:

foarte slab jocul :scared:

6. Warbringer a scris:

Îmi cer scuze pentru postul anterior, nu am fost eu.
    On: destul de slăbuţ, şi cam prea scurt.

7. kulac a scris:

Nu stiu ce sa zic de coloana sonora eu sincer nu prea am auzito deloc doar in meniu in rest in timpul joclui nu prea era coloana sonora doar prin unele locuri.

8. Sabotorx021 a scris:

@mirceapuy – un joc de 75 nu inseamna un joc slab

70-79: Deşi calitatile jocului sunt evidente, la fel sunt şi neajunsurile sale, care de această dată sunt mult mai vizibile. Dacă producătorii ar mai fi acordat putin timp finisării, ar fi ieşit un joc foarte bun. Cu toate acestea, dacă sunteţi fan al genului şi sunteţi dispuşi să treceţi peste diversele scăpări, veţi avea ce să jucaţi.

9. obituary a scris:

Jocul asta ma dezamagit chiar si pe mine, asta e probabil cel mai slab joc bioware de pana acum, pentru mine povestea este TOTUL! in orice film/joc pentru mine povestea este totul si ei exact aici au gresit, sunt foarte, foarte dezamagit mai ales cand ma gandesc cu cata placere am putut juca origins.

Sa speram ca urmatorul dragon age va fi cu „capul pe umeri”.

10. Lord Otman a scris:

Bun review, felicitari.
    In mare is de acord cu tot ce-ai zis in articol.
    Inca nu l-am terminat, dar am observat destul de repede ca e sub primul DA ca elemente RPG, poveste, combat.
    Dragon Age Origins a fost un RPG foarte bun, Dragon Age 2 e un joc bun (putem spune ca e o capodopera daca ne gandim cat de repede l-au facut).
    Ce m-a suparat pe mine cel mai mult e ca combatul tinde prea mult spre action, luptele au un stil prea alert pentru un RPG (poti fi mort in cateva secunde daca nu esti putin atent). Sau dus zilele din KOTOR cand saream cu jedi-ul meu intr-un grup de inamici, stand relaxat cu o mana pe mouse si intr-o mana cu cana de ceai.
    Ideea ca povestea sa se desfasoare in salturi 3 ani->3 ani nu pot spune ca m-a incantat. Sunt obisnuit ca povestile BioWare sa fie mai alerte, tot timpul in criza de timp, nu sa vad cum imi imbatraneste personajul. Ideea putea fi foarte buna daca alegerile pe care le faci aveau un impact mai mare asupra povestii, dar asa parca nu te poti atasa de personaj.
    Cu reciclatul hartilor chiar ca au exagerat dar pe mine m-a deranjat mai mult ca a disparut goana dupa arme, armuri specifica RPG-urilor. Gasesti in fiecare capitol cate un set de armura care daca il ai complet iti da ceva bonusuri facand astfel orice alte combinatii de armuri inutile. Practic vizitam vendorii doar sa-mi golesc backpack-u, nu aveau la vanzare nimic care sa merite cumparat.
    Sunt convins ca jocul va mai fi imbunatatit si cizelat prin DLC-urile care vor aparea si va arata destul de diferit peste un an.
    Imi place ca sa pastrat umorul specific BioWare si nu uit cat traiesc o replica a lui Varic: „Opinions are like testicles, if you kick them hard enough it doesn’t matter how many you have.” :yes:

11. mtz2007 a scris:

pai si origins a fost multiplatform dar pc-ul a fost lead platform spre deosebire de jocul de fatza. Deci da, i se trage si de la console (pe langa altele).

Si grafica la plusuri? What … the hell? :hmm:

12. Alexamy a scris:

Un joc excelent, si usor underratted de jucatorii hardcore. Mie unul povestea mi s-a parut ok, multe dialoguri memorabile in acest joc mai ales cand sunt Isabela si Varric impreuna :rulez:.
    Elementele RPG sunt bine definite, treeul de dezvoltare este bine lucrat…lipsa banilor te obliga sa te gandesti de mai multe ori inainte sa cumperi ceva.
    Muzica si voice-actingul sunt si ele la inaltime, in concluzie nu stiu de unde vine nota proasta, eu personal nu am avut probleme de genul mentionate de tine cu crushuri si blocari in pereti, etc.

13. Shandrala a scris:

„Lipsa banilor te obliga sa gandesti inainte sa cumperi ceva”?Tu chiar ai gasit ceva care sa merite cumparat?Daca ai Black Emporium gasesti ceva bunicel la inceputul actului 3…dar costa peste 100 gold…si daca astepti ceva timp gasesti ceva la fel de bun…sau chiar mai bun.

14. BloodCastle a scris:

ce poate sa faca EA u asta frate, pacat de bioware ca e un studio f bun, dar cu EA ca publisher nu i vad bine, exact ce a patit si gothic 3, l au grabit si ce au facut, sparti, nu i mai satura naiba de bani….. rar mai gasesti un joc bun in adevaratul sens al cuvantului

15. Neotorious a scris:

Un an jumate nu e timp suficient sa faci un RPG de calitate, nici daca te numesti Bioware. Mi-e dor de jocuri gen Neverwinter Nights, Baldur’s Gate…

Ce mi-a atras atentia mult in Dragon Age 2:

– selectia dialogurilor
    – grafica personajelor
    – luptele spectaculoase fast paced
    – felul cum actiunile tale influenteaza povestea
    – tree-ul de skilluri si atributele

Ce nu mi-a placut:

– inventarul de cacao (tipic de consola)
    – nu stii care arma sau armura este mai buna decat ceea ce ai pe tine
    – nici un efect de enchant atunci cand pui rune de foc, gheata etc
    – grafica ambientala execrabila cu tot cu pachetul very high texture
    – in afara de Isabela si Varric, restul NPC-urilor n-au nici un feeling
    – desi am inchis jocul dupa 30 de ore jucate, nici atunci nu am stiut exact care e povestea !
    – lupta cu bossul final prea usoara
    – RPG sau Racer? Frate cum sa pui 6 harti in tot jocu care se recicleaza pe parcursul povestii ?
    – implementarea proasta de crafting a runelor si elixirurilor

Per total e un joc de nota 7,5. Oricum in urmatorul an fac pariu ca vor aparea o gramada de DLC’s care adunate vor costa mai mult decat jocul propriu zis

Bafta !

16. Alexamy a scris:

AUTHOR:

Tu chiar ai gasit ceva care sa merite cumparat ?

Da sunt suficiente lucruri ce merita cumparate. Si aici ma refer la faptul ca sunt necesare lucruri pentru toate personajele care te acompaniaza desi nevoia de iteme bune exista indiferent ce drop ai in timpul jocului.

17. warheadx2 a scris:

L-am terminat de doua ori, de curiozitate : ca fighter male, si mage female. Dupa parerea mea, este al doilea joc slab de la Bioware, dupa Jade Empire (un joc ce promitea, dar distrus total de sistemul de lupta). Nota este corecta; pur si simplu DA2 nu este o continuare pe masura a DA:Origins. Iar reciclarea excesiva a hartilor este o dovada de cat de jos a ajuns game design-ul la Bioware, de cand au fost preluati de EA.

18. MirceaPui a scris:

Nu stiu cum ai avut tu rabdarea sa il termini de 2 ori.

19. Red_Dragon a scris:

Un joc mediocru fata de DA: Origins :( si cand ma gandesc ca am vrut sa fac precomanda !! un lucru e clar, jocu e facut pentru console. Pote (sigur) scot vre-un expansion sa-l mai „indulceasca”

20. cosmin haraga a scris:

este exact arcania vs gothic
    dao2 vs dao
    in loc sa se duca in bg s-a dus in nfs.

imi doresc din tot sufletul un bg 3 care sa fie cu grafica de atunci – banii sa se duca pe poveste, personaje etc.

simplu, scurt , mediocru, fara poveste, fara adancime, fara personaje memorabile, scurt – dar arata BINE
    adica merita un 4,5 ca studiu de grafica.

aaaaaaaa.. si nu te lua de jade empire, era singurul unde te puteai alege cu amble gagici. bataia era stil mk , ca doar asta era ideea. incearca second edition + mod de caft , e altceva.

21. Sill a scris:

@warheadx2
    De ce e Jade Empire un joc slab?Avea o poveste bunicica,personaje de tinut minte,si stilurile de lupta chiar nu m-au deranjat”

22. Johnnyan a scris:

Nu a fost nici ala perfect dar a fost mai memorabil ca si DA2 in orice caz.

23. Talinea a scris:

poveste ? de ce tot vorbiti de poveste in DA 2 ? nu e nici-o poveste in jocul asta…sunt doar misiuni: scapa de darkspawn, intra in kirkwel, fa rost de bani, exploreaza deep roads….samd…

24. Xardras a scris:

sper ca fac dragon age 3 mai bine decat dragon age 1 ! Daca as fi zis dragon age 2 dragon age 3 nu s-ar fi ridicat asteptarilor !!!!!!! :rant: :rant: :rant: :rant:

25. redspiel a scris:

Concluzia: Haters gonna hate

26. SmyTTor a scris:

Very fair and accurate review, unlike the majority of mainstream gaming sites regarding EA’s latest money-maker. :yes:

27. Silver Hand a scris:

Un joc care pe mine m-a dus cu gandul la Gothic 3 (the good old days).Povestea nu mi s-a parut deloc dezamagitoare,faptul ca ai posibilitatea de a-ti alege firul epic al povestii fiind un „+”(nu ca ar fi ceva nou).Alegerile de dialog sunt suficinete,sunt limitate pentru ca in unele situatii nu prea ai ce sa alegi!Oricum e cam absurd sa spui ca sunt limitate pentru ca nu e site de socializare!Pentru aia exitsa ‘N’ aplicatii si site-uri!Totusi grafica mi s-a parut mediocra jucata pe dual-core(DX9) la maxim si in varianta DX10 pe i7 cu patch-ul pentru rezolutie!Multe texturi slab reazliate,reliefate!E adevarat ca se recicleaza hartile,dar nu e un mare defect,pentru ca exista avantajul de a cunoaste locul si oricum unele parti nu sunt disponibile cu anumite misiuni,mai e si faptul ca principala tema a jocului nu e explorarea si gasirea de noi ‘pamanturi’!Sunt unele probleme tehnice,cea mai intalnita de mine a fost iesirea brusca pe desktop,dar cu posibilitatea de revenire(NO PROB;) ) dar si unele mici bug-uri ca revenirea la viata a coechipierilor fara ca eu sa folosesc vreo bomba miraculoasa!Una peste alta Dragon Age II e un joc putin cam prea repede lansat, dar care pe mine nu m-a dezamagit decat in unele privinte(minore),e bine optimizat,grafica cam dezamagitoare,cu o poveste bine spusa(bd Varric) merita un 8,5 si o continuare!Cheers! :hustler:

28. cosmin haraga a scris:

esti copil. :no:
    merge prost si pe i7 cu 64.
    optimizat pentru nasa?
    jocul se joaca pentru explorare nu fiindca stiu circuitul ca la nfs….
    e mai ciopartit ca arcania si dac vrei sa nu te enervezi la final e mai bine sa-l joci fara arcas.

29. zozoramelu a scris:

Imi place cum multi „tiparnici” (adica de aia de le place sa se bage in seama mult) au terminat jocul odata cu redactorul articolului. Ca sa nu mai spun de alti zmei care reusira sa-l termine de doua ori in 10 (zece) zile. Altii abia reusira sa termine demo-ul.
    PS: mirceapuy tati, nu mai spama forumul cu impresiile tale de gamer ale toate stiutor. Nici nu apuca bine vreun redactor sa-si dea cu parerea la vreun joc, hop si tu ca gugustiucul „ca asa este, bun articol” bla blauri din astea de te-apuca sila. Ai dat tu 49.99 euro pe Steam pe 11 martie (data lansarii) ca sa ai timp 10 (zece) zile sa-l termini ca sa-ti dai cu parerea EXACT in ziua publicarii review-ului oficial CG? Tu nu mai joci altceva intre timp? Joci EXACT aceleasi jocuri pe care le joaca redactorii CG?
    Cauta de lucru in alta parte tati, nu visa sa devii redactor CG, nu-i de tine treaba asta.

30. fustei666 a scris:

jocul e unul bun desi are neajunsuri(pt cat timp au lucrat la el nu poti zice nimic)
    daca scot dlc foarte bine, oricum multi pirateaza
    primul dragon age e mai bun indiscutabil
    finalul arata clar ca urmeaza 3

31. fustei666 a scris:

putea fi si mai bun,asta ne dorim toti dar macar nu au fost nesi sa il faca exclusiv.ca a fost simplificat este adevarat dar nu toti is gameri hardcore

32. Xardras a scris:

prea lame….ma plimb in aceeasi zona , creaturile sunt identice(Bandits and Spiders Age ) deci sunt dezamagit cu D mare :rant: :rant: :rant: :rant: :rant: :rant: :rant: :rant: :noway: :noway: :noway: :noway: :noway: :noway: :noway: :noway: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

33. MackTK a scris:

Ai uitat sa mentionezi Codex-ul copiat in proportie de 90% din primul (exceptand descrierea armelor). :)

Slab de tot. M-am „pregatit” pentru Dragon Age II cumparand Dragon Age: Origins cu toate DLC-urile, in ideea sa imi aduc aminte povestea. Dupa ce l-am terminat pe primul (pentru a treia oara, cred), nu pomenesc cat de dezamagit am fost de-al doilea… Nu zic ca nu are parti bune, dar pentru fiecare plus, are cinci minusuri. Imi pare rau c-am dat banii pe el, iar producatorii nu vor mai vedea nici un ban de la mine in viitor, nici macar pentru DLC-uri.