Company of Heroes 2 Review

Niciun pas înapoi!

86Nota
Company of Heroes 2

Producător: Relic Entertainment

Distribuitor: SEGA Europe

Platforme: PC

Gen: Strategy

Pagina Oficială: Vizitează

Data de lansare: 25 iunie 2013

Au trecut aproape 70 de ani de la încheierea unuia dintre cele mai sângeroase conflicte din istoria omenirii, generic numit al Doilea Război Mondial. Unii participanţi încă mai sunt în viaţă, dar generaţiile următoare au ca referinţă doar filme hollywoodiene şi documentare, ambele departe de realitatea unui război simţit pe propria piele.

Aşa că pentru noi, cei norocoşi că nu trăim într-un război, alternativa sunt jocurile pentru a simți adrenalina şi eventual condiţiile istorice ale unor lupte despre care am dubii serioase că aveau vreun dram de glorie în ele în afara celebrului slogan “decât să plângă mama, mai bine să plângă mă-sa”.

coh2-040 coh2-039

Company of Heroes venea acum 7 ani să acopere o zonă a strategiilor în timp real ce nu fusese exploatată cu rezultate extraordinare până atunci. Dar cei de la Relic au reuşit să construiască pe scheletul mecanicilor RTS şi al bătăliilor deja arhitocite ale WW II o strategie apropiată de istorie şi, în acelaşi timp, o aventură emoţionantă şi intensă.

Continuarea a avut parte nu doar de o perioadă de dezvoltare foarte lungă, ci şi de un dram de noroc că a ajuns împreună cu producătorii săi în buzunarul SEGA, după falimentul THQ. SEGA deja mai deţine The Creative Assembly (seria Total War), iar Company of Heroes 2 a văzut lumina monitoarelor cu ceva întârziere, probabil pentru ca noii proprietari să evalueze achiziţia şi potentialul său.

Pentru cei care au jucat CoH şi add-on-urile (cei care n-au apucat, vi-l recomand călduros), CoH 2 va fi ca o reîntâlnire cu un prieten vechi. Şi da, de obicei faptul că jocul 2 seamănă bine de tot cu părintele său e o critică majoră; de data asta însă, nu aş comenta negativ asemănările de gameplay, dincolo de faptul că se tratează tot al Doilea Război Mondial, însă cu atenție îndreptată spre pe campaniile din est.

coh2-038 coh2-037

Relic încearcă să prezinte şi o poveste pentru a lega cele 14 misiuni ale campaniei single-player, prezentând luptele de la Stalingrad până la Berlin prin prisma amintirilor lui Lev Abramovich Isakovich, prizonier într-un gulag siberian în anul de graţie 1952.

Din acest punct de vedere, ar fi mai bine să ignoraţi secvenţele cinematice şi încercările de construire a dramatismului individual; misiunile în sine sunt o demonstraţie mult mai bună a ideii că individul nu contează atâta vreme cât patria mamă este apărată de cotropitorii nemiloşi.

O bilă albă pentru campanie este însăşi alegerea misiunilor, pentru că de obicei războiul ne-a cam fost servit doar din punctul de vedere al americanilor. Destul de recent au fost realizate documentare şi din perspectiva ruşilor, iar jocul reuşeşte să atingă o realitate de obicei ţinută sub preş: soldaţii au murit nu neapărat în luptele directe, ci au fost şi victime ale maşinii comuniste sau ale condiţiilor meteo.

coh2-036 coh2-035

Company of Heroes 2 păstrează linia seriei în sensul în care nu e strategia tipică în care să aduni resurse ca să distrugi baza inamică din colţul opus al hărţii. Campania e mai mult un tutorial şi te ajută sa te obişnuieşti cu numărul şi diversitatea opţiunilor pentru fiecare tip de unitate. Există ce-i drept și resurse (muniţie, combustibil), iar cantitatea lor creşte pe măsură ce cucereşti puncte strategice pe hartă, un concept “capture the flag” și mecanică esenţială pentru a fi câştigător.

Aceste misiuni sunt însă ceva mai îndepărtate, iar campania e puţin pe dos – începi cu misiuni de cucerire şi apărare, cu Stalingradul înconjurat de nemţi şi momentele cruciale unde şi cea mai mică resursă însemna diferenţa între viaţă şi moarte. Nu vrei să laşi Moscova să fie cucerită, iar nemţii au ajuns foarte aproape de a reuşi, dacă n-ar fi fost numărul imens de trupe ce le-au stat împotrivă. Nu vrei să laşi în urmă resurse, dar dacă nu le poţi lua cu tine, le arunci în aer. Arzi totul în urma ta, pui mine şi capcane, totul pentru a încetini avansul maşinii de război germane până vine iarna.

coh2-034 coh2-033

Cantitatea impresionantă de resurse umane este transpusă în joc prin posibilitatea de a trimite un număr infinit de răcani pe câmpul de luptă (conscripts), soldați fără identitate ce servesc drept carne de tun. Ai la dispoziţie şi trupe speciale, iar un comisar se ocupă special să le omoare dacă îndrăznesc cumva să se retragă fără a avea ordin de la superior (faimosul Ordin 227 al lui Stalin); lunetiştii vin în echipe de doi oameni, avantaj asupra unităţilor unice ale germanilor, însă nu vrei să-i bagi în conflicte directe.

E drept că trupele infinite permit o exploatare masivă, dar asta nu înseamnă că misiunile sunt uşoare sau că le lipseşte varietatea. Iarna joacă un rol esenţial, în sensul că soldații vor muri de frig dacă nu se adăpotesc la timp în clădiri sau nu au un foc lângă care să se încălzească.

Şi inamicii au parte de aceleași probleme, vehiculele nu mai funcţionează nici ele, dar lunetiştii aparent nu sunt afectaţi de frigul extrem. Altă dată eşti prins sub focul încrucişat al mitralierelor grele, iar tranşeele nu-ţi sunt de niciun folos când vin Panzerele peste tine. Ideal e un T-34, dar la început sunt “păsări” rare ce trebuie bine folosite.

coh2-032 coh2-031

Pe de altă parte, este loc de mult mai bine în campanie, atât la nivel de gameplay, cât mai ales când vine vorba de AI. Nu e o noutate că pathfinding-ul e o problemă la fel de veche ca genul strategic; iar CoH 2 are şi el momente în care îţi smulgi părul şi te apuci de micromanagement pentru că ai un tanc blocat printre două crengi sau o trupă răsfirată fiindcă trei soldaţi au luat-o la stânga şi restul au ocolit o clădire fix în braţele primitoare ale mitralierelor inamice.

AI-ul are și el partea lui de probleme, evidente mai ales după ce îţi dai seama cam cum trebuie folosite unitățile pentru maximă eficienţă. La un moment dat, un singur soldat inamic era atacat de alți doi şi o baterie de mitralieră şi nimeni nu reuşea să-l nimerească, situaţia desfăşurându-se cu risipă de muniţie vreo 5 minute. Cu altă ocazie, deşi totul era pus la punct defensiv şi deţineam superioritatea numerică, trupele inamice păreau a fi imune, de parcă ar fi avut la dispoziţie cine ştie ce tactici speciale.

Şi AI-ul “prieten” mai dă în gropi, intrând mult prea adânc în teritoriul inamic, unde este de obicei distrus fără drept de apel. Ce e însă ciudat ca alegere de design este imposibilitatea de a refolosi în următoarele misiuni soldații care capătă experienţă şi reuşeşc să supravieţuiască. De ce mi s-ar oferi XP şi 3 stele de experienţă dacă nu o pot transfera mai departe? Şi de ce de multe ori aceşti soldaţi experimentaţi sunt decimaţi mai ceva ca recruţii proaspeţi?

coh2-016 coh2-029

În afară de campanie, Company of Heroes 2 vine şi cu un mod alternativ, Theater of War, unde ai la dispoziţie misiuni solo sau cooperative atât cu germanii, cât şi cu ruşii. Unele sunt simple, dar altele au “arome” mai aparte: să distrugi cât mai multe clădiri cu aruncătorul de flăcări, să rezişti doar cu infanterişti contra unui număr uriaş de tancuri sau să te joci de-a puzzle-ul în căutarea armelor anti-tanc pe care apoi sa le foloseşti cu şi mai mare satisfacţie. Ce-i drept, aceste misiuni mergeau foarte bine integrate şi în campanie, însă e avantajos că pot fi reluate separat pentru a obţine un scor cât mai mare.

Orice misiune îndeplinită îţi oferă medalii, incluse într-un metagame gândit să prelungească durata de viaţă a jocului. Astfel deblochezi bonusuri şi skin-uri, dar din fericire bonusurile nu sunt atât de importante încât să distrugă raportul de forțe. Jucătorii hardcore vor avansa oricum foarte repede, însă până ce ajungi să ai o gamă serioasă de bonusuri te vei confrunta oricum în multiplayer cu jucători cel puţin la fel de capabili ca tine, ceea ce serveşte la o anihilare reciprocă a avantajelor.

coh2-028 coh2-020

Din fericire, multiplayer-ul pentru maximum 8 jucători este mult mai bine echilibrat şi abia acolo se dezlănţuie CoH 2, în momentele în care mintea umană vine cu abordări imposibile oricărei inteligenţe artificiale. Hărţile sunt de vară şi de iarnă, pentru a varia tacticile în funcţie de condiţiile meteo şi se păstrează mecanica de control a punctelor strategice pentru a putea aduna resurse şi trimite pe câmpul de luptă o armată respectabilă.

Ține cont însă că întotdeauna trebuie să ții cont de o mecanică nouă, TrueSight, care înlocuieşte ideea de rază de vizibilitate. Soldații trebuie întâi să descopere de-a binelea inamicii, adică să-i vadă efectiv, deoarece fog of war-ul nu mai e înlăturat automat pe o anumită bucată. Şi de aici nevoia de înainta cu atenţie, de a folosi avioane de recunoaştere sau de a arunca flare-uri, în funcţie de ceea ce ai imaginat global pentru a câştiga.

Din punct de vedere vizual avem toate exploziile şi efectele speciale aşteptate pe un câmp de luptă şi chiar mai mult. Fiecare soldat se comportă realist, se aruncă la pământ sau se foloseşte de orice obstacol pentru acoperire, iar fizica asigură cât de cât traiectorii realiste pentru grenade, cocktail-urile Molotov sau pentru clădirile dărâmate care îți blochează drumul.

Hărţile cu zăpadă sunt pline de viscol şi vehicule blocate, totul pentru a crea senzaţia unei ierni mai grele decât oricare alta. Doar secvenţele cinematice sunt ceva mai puţin lustruite, iar vocile par forţate şi liniile de dialog se repetă în timpul misiunilor. De asemenea, ar fi fost ideal ca menţionatele dialoguri să se desfăşoare în rusă (s-a inventat subtitrarea de ceva vreme) pentru a contribui la imersiune şi a ne scăpa de nerealiste “i’m sick of this fu…ing shit” odată la 5 minute.

coh2-026 coh2-025

Global privind, CoH 2 nu e foarte departe de primul titlu din serie. Acelaşi război, aceleaşi mecanici, cam acelaşi set de probleme, pe alocuri mai pregnante. Adăugirile sunt interesante, dar au un impact limitat în ansamblu, iar campania şi Theater of War puteau fi foarte bine unite într-un bloc single-player/cooperativ mult mai interesant. Şi totuşi, tot global privind, Company of Heroes 2 nimereşte ţinta cu succes, chiar dacă mai e loc de multe îmbunătăţiri.

Plusuri

  • Iarna şi TrueSight
  • Multiplayer antrenant şi imprevizibil
  • Surprinde cu succes disperarea luptelor
  • Theater of War

Minusuri

  • Probleme de balans şi AI
  • Trupele infinite pot fi considerate un exploit

22 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. DarkCG a scris:

    86, aprob! Bun review, devilschoice.

  2. MirceaPui a scris:

    Fara indoiala. Devil face review-uri bune, cam singura de pe aici.

  3. WaSteD a scris:

    Bun review si cu ceva lectie de istorie, respect.

  4. Alex a scris:

    Puteti ajuta un newbie (incepator) de jocuri de strategie?

    1. Baieti, imi explicati si mie care e diferenta dintre jocurile Real-Time Strategy si Turn-Based Strategy (cu plusuri si minusuri la fiecare)? Va rog frumos.

    2. De asemenea, ma puteti introduce in jocurile de tip strategie? Adica sa-mi spuneti diverse tactici (de atac; de defensiva; si asa mai departe) utile: cum se folosesc si cand (in ce momente cheie; etc). VA ROG MULT ! Puteti posta si link-uri ce prezinta tacticile de lupta, dar sa fie usor de inteles (fiindca n-am mai jucat pana acum jocuri de acest gen).

    Am urmatoarele jocuri: Age of Empires III Complete Edition; Empire: Total War; Napoleon: Total War. As vrea sa-mi iau si seria Company of Heroes.

    Va multumesc anticipat.

    P.S: Comentariile de prost gust vor fi ignorate.

  5. MrRugina a scris:

    Jocurile RTS, actiunea se petrece in timp real, odata ce ai apasut butonul “start game” daca pleci de la PC spre exemplu inamicul o sa te distruga in scurt timp.

    TBS, jocul este pe ture, unul dintre cele mai bune TBS-uri este Heroes might & magic 3 (PS grafica este chiar buna, avand in vedere ca este un joc vechi). Jocul fiind pe ture, atata timp cat este randul tau, tu poti pleca si 3 ore de la PC si sa te gandesti la urmatoarea miscare. Insa daca joci la un nivel ridicat de dificultate o sa joci cu timp “de gandire” pe runde/ joc.

    In felul asta poti descrie cel mai usor diferenta dintre RTS si TBS. Plusuri si minusuri ? Cel mai mare minus la TBS (destul de fals) este acela ca pierzi timp… (Exista chiar si moba (ex dota2, LOL, HON) TBS, un moba pe runde, aici sincer chiar pierzi timp….

    Fiecare harta/misiune, joc are nevoie de alta tactica.

    O regula de baza/strategie este ca inca din primele secunde de joc sa faci ceva care sa produca bani/mancare(sau locuinte in functie de joc… altele iti cer doar energie) dar mereu este un element vital.

    Pe langa bani mereu o sa ai nevoie de Mancare/Locuinte/energie in functie de joc o sa ai nevoie de mancare, in altele ex Age of empires de mancare si locuinte, iar in altele doar de energie (ex red alert 2 bani + energie).

    In primul minut sa ai deja productie de bani(gold…etc) mancare/locuinte/energie) si tot in primul minut sa ai deja Armata, sau macar o baraca, sa iti faci rapid niste soldati…

    Strategie defensiva in AOE (Age of empires) daca joci o mapa river (tu esti jos iar inamicul sus, si un rau se afla intre voi, si sunt doar cateva trecatori), Fa un zid intre tine si el (mai precis in partea ta de harta(suprafata pamant) care sa blocheze trecatoarea.

    Daca amandoi sunteti pe acelasi platou/continent fa un zid in jurul bazei tale, o fortareata, ziduri care inconjoara baza si turnuri din care pui arcasii sa atace (PS ei ataca automat de obicei..).

    Strategii ofensive ? caveleria/pedestratii (meele- doar sabii, topoare etc) sunt mai rezistenti decat arcasii, cei care arunca cu sulite etc. Trimiti in fata cavaleria grea (sabii) nu pe cei cu arcul ca si ei sunt slabi..) si imediat din spate trupele range (arcasi, cei care arunca cu sulite, sau alte arme de distanta..).

    Folosesti si catapulte de asediu (cele care se fac de la castel) si le pozitionezi cat mai bine, sa atace zidurile de la distanta sau turnuri, grupuri mari de inamici…

    Daca sunt doar ziduri in fata ta fara multa aparare, folosesti catapulte mici mobile (1-3 sunt suficiente..). Faci o gaura in zidul inamicului intr-o zona cat mai putin fortificata, unde nu are aproape sau chiar deloc aparare, si trimiti in fata cavaleria, meele dupa care arcasii sau ce ai tu pentru atac la distanta..

    *Pentru Total War, nu am o strategie, insa vezi sa ai un echilibru intre armata grea (care se misca incet dar are armura grea (mare) ) unitati care se misca foarte repede (au armura mica) armura/viata… Nu poti sa ai doar arcasi dar nici numai cavaleri, sau meele cu sabii, trebuie sa ai un echilibru, acum te uiti si ce are inamicul… Daca vrei sa inveti, te joci, cam asta este regula….cu timpul inveti.

  6. slicker a scris:

    Trebuia sa fi mentionat daca se comporta la fel ca si precedentele titluri Relic in Multi si anume game breaking slow of doom, hickups-urile unui jucator cu PC mai slab se rasfrang auspra tuturor jucatorilor din partida. Eu unul am renuntat la DoW2 din cauza asta si e pacat.

  7. devilschoice a scris:

    @Alex Despre Total War as putea povesti o luna, fara sa ma repet 🙂
    In mare parte, nu poti baga in aceeasi oala Age of Empires, CoH si Total War si asta pentru ca mecanicile de joc sunt foarte diferite chiar daca le numim generic RTS (sau RTS/TBS la Total War)
    Pe scurt, AoE merge pe ideea clasica acumulat resurse din cladiri->armata->mers si distrus baza inamica in capatul opus al hartii.
    CoH este un stil mult mai rapid, iar resursele nu sunt propriu-zis produse intr-o cladire, ci se acumuleaza prin controlul punctelor dedicate de pe harta, cum am zis si in review.

    Total War… cred ca cel mai bine ti-as putea recomanda review-ul meu la Shogun 2. Sunt 7 pagini, e adevarat, dar e o descriere detaliata a trupelor, avantaje, dezavantaje, plus cateva strategii. In mare, merg extinse si la altele jocuri din serie, cu adaptarea evidenta la perioada.

    http://computergames.ro/review/total-war-shogun-2/

  8. Raziel01 a scris:

    Jocul are nevoie de patching pentru balansare, pathfinder si AI, are nevoie si de ladder si lobby.

  9. Alex a scris:

    @ MrRugina si devilschoice

    Va multumesc mult! Daca mai aveti ceva de adaugat, faceti-o 🙂

    > MrRugina, vezi ca te adaug pe Steam. Numele meu de profil incepe cu (un emoticon in forma de steluta)Myth

    > devilschoice: sigur acea recenzie scoate in evidenta ce au si celelalte jocuri din seria Total War? Nu de alta, dar eu nu-mi iau Shogun 2 (nu-mi plac japonezii… nu sunt interesat de istoria lor). Eu voi juca numai Empire; Napoleon si cu Rome II (cand va aparea).

  10. Keitel a scris:

    AI e foarte prost. Cu patch uri si physix activat la high, tancurile si soldatii se prostesc intr una! Soldatii care intra in randurile inamice si mor numai dupa zeci de secunde , zici ca au mers la cumparaturi.

  11. Keitel a scris:

    *din misiuni*! Se rotesc la nesfarsit …

  12. Lennox a scris:

    Si voi erati bucurosi ca a cazut CoH in mainile lu’ SEGA.

  13. devilschoice a scris:

    @Alex Strategiile in mare se pot aplica si la celelalte jocuri. Trebuie totusi sa iei in considerare ca in Empire ai arme de foc mult mai multe, tunuri… istoric vorbind, armele de foc au schimbat modul in care se desfasoara un conflict. Ca exemplu, poti echivala intr-o masura arcasii cu muschetarii, pentru ca nu vrei sa-i pui in linia intai, sunt praf la defensiva.

    Dar in acelasi timp, muschetele pot avea si baioneta, ceea ce ii face viabili pe puscasi intr-o lupta corp la corp. Si pe de alta parte, daca ploua, pulberea pentru muschete nu mai e utilizabila si te trezesti cu trupe inutile…

    Daca vrei sa joci Rome II, ti-as recomanda si primul Rome. E printre cele mai reusite din serie si poate o sa-ti placa si Alexander, add-on-ul. E in multe aspecte similar cu Napoleon (minus epoca istorica, evident).

  14. Aragorn10 a scris:

    Pai e un review destul de mare,eu asi zice intre 6-7.
    PS:O mica intrebare:Imi puteti explica de la ce vin initialele RTS-urilor?

  15. Raziel01 a scris:

    Dai 6-7, dar nu stii ce inseamna RTS, interesant…

  16. Ellie a scris:

    Real Time Strategy

  17. Nah a scris:

    Am jucat primul COH timp de 7 ani, pana a aparut asta. Mare, mare dezamagire, din multe puncte de vedere. Nu merita 80+.

    – UI execrabil
    – n-are lobby, leaderboard
    – grafica nu mult peste primul (lansat acum 7 ani…)
    – balancing absolut rizibil
    – commanderii prost ganditi, nu mai are left hand/right hand abilities ca la primul, commander abilities mult mai prost gandite
    – DLC la lansare: commanderi si bulletins (care dau mici avantaje in-game) pe bani
    – campanie penibila atat dpdv istoric cat si ca gameplay
    – cinematics de ai zice ca-s de la un B title de acum 10 ani
    – mecanici de gameplay cretine (insta-suppression de la strafe-ul nemtesc, t34 ramming, clowncars, sniper inbalances si multe altele)
    – harti mizerabile (la lansare, patch-ul de ieri a adus in sfarsit o harta decenta, care e un remake al unei community map din COH1 – Langres; acum ii zice Langreskaya – original, nu ?)

    Daca credeti ca sunt singurul nemultumit, vedeti notele de pe metacritic, user score 1.6 !(http://www.metacritic.com/game/pc/company-of-heroes-2)

  18. Nah a scris:

    “Şi da, de obicei faptul că jocul 2 seamănă bine de tot cu părintele său e o critică majoră; ”

    Lol. If it ain’t broken, why fix it ? Putinele lucruri care le-au schimbat, le-au facut mai prost…

  19. tech a scris:

    Eu cred ca ori a platit Sega toti review-erii din lume, ori pur si simplu nu aveti nici o treaba! CoH2 e INFECT! Din aproape toate punctele de vedere. Si asta vine de la un MEGA FAN al originalului, care il joaca din prima zi pana astazi inclusiv, care a rezistat tuturor valurilor de maphackeri, drop hackeri, desync hackeri, samd, doar pentru ca nu putea sa renunte la acest joc. Si care a cumparat fiecare DLC din prima zi in care a fost lansat. Dupa vreo 7 ani de CoH, pot spune fara rezerve ca jocul asta e un MARE PAS INAPOI fata de primul. Poate are legatura cu faptul ca cel care a creat Company of Heroes a murit acum cativa ani intr-un accident de masina. Iar cei care au ramas si-au batut joc de ideea si munca lui. Chiar nu inteleg cum poate cineva, oricine, sa ii dea 80+ acestui joc. Poate doar comp stomperii, care oricum n-au inteles nimic din Coh si se bucurau doar sa vada explozii de artilerii. Nici macar din punct de vedere grafic nu e superior originalului, e doar mai cartoonish. Poate doar anumite sunete sa fie mai reusite, cam atat. Atentie, ANUMITE sunete! Caci daca vorbim de sunet in ansamblu, vocile/dialogurile sunt pur si simplu penibile de cele mai multe ori. De gameplay nu mai vorbesc, e plin de buguri idioate, “eye of sight” sau cum se cheama sistemul ala la fel,pathfind-urile te fac sa razi, daca nu plangi, cladirile nu numai ca arata ingrozitor, dar unitatile pe care le “produci” din ele vin din afara hartii (WTF?), etc, etc etc. Si daca toate astea nu erau suficiente, s-au mai gandit sa lanseze si DLC pe bani din prima zi, cu continut destul de important. De parca nu era suficient ca jocul a costat 60EUR la lansare. 86 scor? Poate daca era 86/1000. Cu ocazia asta m-am lecuit sa mai citesc review-uri pe cg.

  20. tech a scris:

    P.S.: pentru mine COH originalul e cel mai bun joc de strategie facut vreodata. Iar CoH2 e cea mai mare dezamagire din toata istoria mea de gamer, de prin 1995, cand ma jucam pe Sega Master System si Nintendo, pana astazi.

  21. Cob a scris:

    Bine spus – nah si tech – coh 2 e o dezamagire…pacat. Consider coh 1 cel mai bun rts.

  22. Irish a scris:

    And I thought I was the sensible one. Thanks for setting me stithgra.

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.