Braid Review

Braid

Producător: Number None Inc.

Distribuitor: Microsoft

Platforme: PC

Gen: Puzzle

Pagina Oficială: Vizitează

Data de lansare: 31 martie 2009

Avem fiecare un bagaj de decizii pe care le regretăm, cu speranţa idioată şi ridicolă că am putea cumva derula timpul înapoi şi să corectăm eşecurile. E o discuţie întoarsă pe toate părţile în literatura şi media science-fiction, de la Time Machine-ul lui H.G. Wells până la trilogia Back to the Future – iar urmările unei astfel de experiment sunt formulate în ipoteze şi principii cum ar fi paradoxul bunicului sau principiul consistenţei sinelui enunţat de Novikov.

Dar posibilitatea manipulării timpului poate da naştere multor lucruri fascinante, dincolo de întrebările fără răspuns din literatura universală. Ni s-a demonstrat asta odată cu Prince of Persia: The Sands of Time, care o folosea ca mecanică de joc şi element narativ central. Iar paradoxurile din al doilea titlu al seriei, Warrior Within, au fost un artificiu proaspăt (deşi aplicat destul de stângaci) în relatarea poveştii epice a Prinţului care vrea să-ţi schimbe destinul.

Numai că, un individ pe nume Jonathan Blow s-a declarat nemulţumit de felul în care Ubisoft (şi alţii) au folosit de mecanica manipulării timpului, fiind ferm convins că potenţialul acesteia merge dincolo de un simplu rewind de câteva secunde sau o încetinire pentru a trece de o uşă care se închide prea repede. Aşa că a făcut ceea ce ar face oricine suficient de inspirat încât să creeze ceva interesant şi suficient de ambiţios încât să nu abandoneze ideea doar pentru că nu are o trezorerie în spinare.

Rezultatul eforturilor sale este Braid, un puzzle-platformer 2D aparent simplist. Însă o lume conturată în acuarele, un protagonist despre care nu se ştie mai mult decât numele – Tim – şi un design familiar de pe vremea celui dintâi Mario Bros. reuşesc să alcătuiască o demonstraţie de forţă artistică mai mult decât convingătoare.

La suprafaţă, povestea e simplă. Prinţesa a fost răpită de un monstru, iar tu, fostul ei prieten, trebuie să o salvezi. Sau cel puţin aşa pare. Fiindcă oricât de mult aş vrea să turui despre simbolismul din Braid, metaforele inteligente şi remarcile obscure, credeţi-mă când vă spun că aş comite o crimă gravă dacă v-aş limita cu prisma mea de gândire, deoarece conceptul are mai multe feţe şi interpretări.

Totuşi, chiar şi fără să ştiţi povestea trebuie să înţelegeţi un fapt clar despre textele şi trimiterile din joc: sunt atât de obscure încât l-ar face şi pe David Lynch să se bâlbâie. Unde crezi că ai „descrifrat” metafora şi ai ajuns la o concluzie plauzibilă, vei lua un brânci într-o cu totul altă direcţie, agăţându-te disperat de acel „dacă” de parcă îţi pierzi minţile.

E chiar frustrant, dacă nu ai răbdarea şi predispoziţia să te laşi tras într-un vârtej de idei care se leagă foarte fragil şi nesigur. Dar interpretările pe care le vei ataşa jocului îi vor acorda un volum şi o consistenţă pe care liniaritatea şi clişeele majorităţii titlurilor contemporane nu le pot dobândi.

„Vreau să-l întrec pe Tatăl-Timp, aşteptându-l cu propria mea coasă.” H.G. Wells

Braid e structurat pe mai multe lumi, iar în fiecare din ele ţi se prezintă o mecanică distinctă prin care pot fi rezolvate puzzle-urile. Ceea ce îl face să strălucească cu adevărat este că oricine poate juca Braid – regulile sunt simple, partea de platforming este o faţadă subţire, iar greutatea jocului constă în apelul mecanicii la ingeniozitatea utilizatorului – nu în reflexe sau sisteme de legi şi postulate complicate.

Dacă prima lume prezintă doar pasager sistemul de derulare al timpului, în cea de a doua întâlnim obiecte care sfidează legile „de bun-simţ” ale spaţiului şi timpului, iar „convenţiile” încep să curgă, din ce în ce mai interesante şi mai complexe. Veţi întâlni niveluri în care timpul „merge” normal atunci când avansaţi şi se derulează înapoi dacă mergeţi în spate. Veţi întâlni niveluri în care fiecare acţiune lasă în urmă o „umbră” care, după derulare, desfăşoară acţiunile executate anterior. Lucruri pe care mă pot baza când spun că Jonathan Blow a despicat firul temporal în patru şi a inventat puzzle-uri care frizează genialul.

E posibil ca unii sau alţii să strâmbe din nas când aud că două dintre niveluri şi-au făcut loc prin mai multe lumi, dar soluţiile aceluiaşi puzzle sunt radical diferite când ai la dispoziţie alte puteri. Nivelurile respective le consider un fel de glumă fină la adresa producătorilor mainstream – cam câte lucruri diferite şi interesante poţi face în acelaşi cadru, atâta timp cât diferă uneltele care îţi sunt puse la dispoziţie.

Derularea în sine nu este greoaie sau agasantă când e folosită în mod repetat – ceea ce dă un imbold consistent tendinţei de a încerca tot felul de soluţii demente la care vă puteţi gândi. Mai ales că Tim nu poate muri. Dacă asta distrugea senzaţia de provocare din Prince of Persia, aici posibilitatea de a derula oricând după ce ai dat nas în nas cu vreun monstru încruntat te lasă să te concentrezi asupra părţilor cu adevărat importante: rezolvarea puzzle-urilor.

Scopul în fiecare lume este să culegi câteva piese de puzzle şi să reconstruieşti o imagine din ele. Reconstruirea în sine este mult mai uşoară decât culegerea pieselor, dar oferă o oarecare stare de recompensă după migrenele provocate de obţinerea unei piese plasată suficient de departe cât să te scarpini după o ureche ca să-ţi dai seama cum vei ajunge la ea.

De aceea consider că lansarea lui Braid e o gură de aer binemeritată de către comunitatea de gameri. Iar faptul că un joc exclude cu desăvârşire aşa-zisele „provocări” reprezentate de clişee precum Simon Says sau combo mashing şi permite o libertate totală când vine vorba de trial and error, fără să compromită natura complexă a încercărilor prin care suntem trecuţi, e un motiv serios pentru susţinerea producătorilor independenţi.

Grafica a la acuarelă contribuie şi ea la natura casual, uşor de digerat. Decorul e plăcut fără să fie generic, culorile se îmbină mlădios, iar arta lui David Hellman nu are nevoie de bloom sau HDR ca să strălucească. E pentru prima oară în ultimii cinci ani când arăt un joc mai multor persoane care nu sunt pasionate de domeniu şi mi se confirmă în unanimitate că am în faţă un tablou animat care se expune natural, fără steroizi grafici sau artificii ieftine.

Sunetul la rândul său completează acest tablou cu brio. Muzica plăcută ce accentuează sentimentul de rewind prin derularea ei inversă nu irită urechea în niciun punct şi nu se împiedică de vreo nepotrivire de cadru. Chiar a fost nevoie să-mi spună cineva că muzica e licenţiată, pentru că altfel aş fi putut jura că a fost compusă expres pentru fenomenul Braid.

“Now we’re all Sons O’ Bitches.”- Kenneth Bainbridge

Domnilor, cred că avem în faţă o capodoperă. O capodoperă în acelaşi sens în care şi Portal e una – o experienţă cerebrală şi plăcută, niciodată frustrantă fără a recompensa, niciodată anostă sau monotonă.

S-a ridicat însă problema duratei şi lipsei rejucabilităţii. E drept, Braid e o pastilă de unică folosinţă ce se topeşte destul de repede, chit că lasă în urmă un gust unic, dar editorul de niveluri lansat recent de Jonathan Blow are potenţialul să producă un întreg flacon de astfel de pastile.

Şi în plus, dacă cineva nu e suficient de inteligent încât să încadreze durata relativ scurtă în contextul experienţei deosebite, mă îndoiesc că acel cineva ar putea să termine jocul în sub 30 de ore. Ceea ce e un paradox în sine, având în vedere că problema enunţată dispare.

Iar acum, dacă puteţi, întoarceţi-vă în timp şi, în loc să citiţi acest articol, cumpăraţi Braid fără să staţi pe gânduri. Fiecare minut e mai bine investit în experienţa de primă mână.

 

Tags:

Plusuri

  • Grafica în acuarele
  • Povestea încărcată de simbol şi profunzime
  • Puzzle-urile pe alocuri geniale

Minusuri

  • Durata

23 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. Raeznohrnis a scris:

    La cât farmec are jocul ăsta, se poate spune că e chiar și de un 10 curat, lăsând la o parte durata care oricum nu e bătută-n cuie ca la alte titluri. :)

  2. proteusz a scris:

    Braid rulz :naughty: :sneaky: :hmm: :what: :wallbash: :rulez: :yes: :evil: :rant: :drool:

  3. Kinja a scris:

    Foarte frumos jocul si destul de greu sa aduni toate piesele. Chiar ar merita un 10 :D

  4. bizkitul a scris:

    Exceptional joc si un review f placut citirii. Mi-a placut mult “momentul” Lynch. Mersi Zuluf.

  5. MORPH87 a scris:

    Deci se pare ca,mai nou,jocurile indie primesc note umflate din toate “partile”..Personal,am terminat Braid si nu pot fi de acord cu average-ul de 9-10 la nota,dat de mai toate site-urile de gaming..E placut nu zic nu (si nu aruncati cu pietre la ce am spus in fraza anterioara!) si relativ greu (dar imi plac provocarile!) iar nota data de mine s-ar fi oprit la 8..Insa,din cate vad,munca titanica la un Mass Effect,de exemplu,(si da stiu ca cele 2 jocuri nu intra in aceeasi “oala”) este umbrita sensibil si pusa la coltul de rusine de un joculet “indie”..Ha-Ha!..Take that Bioware!!!..Pai la conceptia jurnalistilor din sfera gaming-ului ar cam trebuie ca defunctul EA sa se lase de “dracoveniile” de Dead Space (alt joc “super tare”) sau Mirror’s Edge (care vine de asemenea cu idei noi dar se pare ca “nu merge la fel de bine” precum Braid,World Of Goo pentru ca are Physics si ne “rupe” pc-urile obosite…) si sa migreze catre “indie games”..In final (..si stiu ca vor urma critici la povestea enuntata mai sus) apreciez munca depusa de producatorii individuali dar aceasta munca nu trebuie ridicata la rangul de “opera de arta”..Cheers!

  6. Raeznohrnis a scris:

    Nu, nu vor urma critici, decât de la cei care nu au altceva mai bun de făcut. Da, Mass Effect nu e în aceeași oală cu un joc de câteva zeci de mega. Nu are cum să fie. Dar asta nu înseamnă că Mass Effect e umbrit de nota unui astfel de joc. Poate așa vezi tu situația, dar din câte știu Mass Effect a fost foarte apreciat peste tot, și pe console și pe PC. Că nu a luat 10 asta e altă treabă. Munca titanică de care vorbești nu e o scuză pentru a face jocuri care scârțâie pe ici pe colo. Iar Mass Effect nu e perfect, să fim serioși.
    Între un joc de câțiva mega și unul pe Dual Layer e o diferență nu doar de dimensiune, ci și de buget, oameni implicați etc. Luat proporțional, se poate pune foarte ușor egal între un titlu așa zis AAA și unul făcut de 2 oameni or so. Munca investită în Braid și altele asemenea putea avea ca urmare un titlu care de abia funcționează, cum se întâmplă și la case mai mari. Faptul că unele companii lansează titluri bune, foarte bune chiar, din când în când, din păcate, dovedește că se poate lucra cu spor și cu dăruire. Dar nu am de ce să-i ridic în slăvi doar pentru că jocul lor a fost făcut în 3 ani, iar World of Goo de exemplu, într-o săptămână. Nu are a face una cu alta.
    Toți cei care au dat note mari unor jocuri mici te asigur eu că respectă companiile care au lansat jocuri la care s-a muncit nu glumă. A da notă mare lui Braid nu înseamnă că desconsideri alte jocuri. Pur și simplu nu gândește nimeni așa, dintre redactori. E doar impresia ta.
    Și dacă tot vorbeai de Bioware, să se țină de cuvânt în toate promisiunile care le-au făcut în legărură cu Dragon Age, ca exemplu, să fie așa cum e în trailere și în SS-uri și-ți garantez că va avea note foarte mari. Din partea mea, de voi scrie pe undeva despre el, nu mă voi sfii să-i dau chiar 10, de merită. Dar problema cu firmele mari e că se laudă mult înainte și nu respectă. Cei care au făcut Braid asta au vrut să facă, nu au promis marea cu sarea și ne-au băgat pe gât un joc de doi lei. De asta merită notă mare, maximă sau cum mai vrei.
    Anyway, părerea mea. Nu critica mea. :)

  7. lexcor a scris:

    Oricine a pus un pic de suflet cand a jucat Braid ar putea scrie un review de 20 de pagini si tot nu i s-ar parea de ajuns. Ceea ce ma face sa apreciez cu atat mai mult acest review care reuseste sa comprime intr-o pagina aproape tot ce e necesar sa stie cineva care nu a avut onoarea sa joace Braid. Indiferent daca e “indie” sau daca le-a luat mai putin de 5 minute si de 0.5 persoane sa faca jocul asta sau daca ar fi fost facut in 2 pana la 6 ani ca la companiile “serioase” Braid nu este doar un joc ci este JOCUL care iti da speranta ca inca sunt oameni care tintesc la ceva mai presus de dolar atunci cand creeaza ceva, la fel cum a fost si Portal la vremea lui(cu toate ca la o scara ceva mai mica) si prea putine altele. Daca vreti sa simtiti si altceva decat durerea de ochi cand va jucati cumparati Braid si nu veti avea niciun regret.

  8. represor a scris:

    ce treaba are genialitatea cu cantitatea de munca depusa ? nu poti ajunge geniu/genial doar depunand efort in plus asa ca nu e cazul sa masuram notele in functie de timpul necesar producerii jocului, unii pot face in 2 zile cat altii in 5 ani ;)

  9. princeofpersia a scris:

    Jocurile la care s-au lucrat mai mult timp costa 50euro, nu 15 ca Braid, iar Braid are o poveste mai buna ca majoritatea jocurilor cu bugete mari. Si mie mi s-a parut superb jocul :rulez:. Acum ma chinui la al2lea ending.

  10. Merdiso a scris:

    Eu daca i-as da o nota nu i-as da un 95.
    In categoria sa este n1 de departe, dar sa fim seriosi, preferati sa jucati Braid in locul lui FIFA 09 Xbox360 ? (care nu cred ca a primit macar 9)
    Deci asta vreau sa spun .. Nu cred ca merita mai mult decat 8 daca Crysis a luat 85-87, daca Rome Total War a luat tot 95 s.a.m.d.
    Oricum, e un joc mai mult decat ok. :rulez:

  11. sNaKey a scris:

    Iarăşi comparăm brânza cu lumânările?!

  12. cristian77 a scris:

    a luat vre un joc nota 10 pe site? daca da,care? :)

  13. Syndrome_spo a scris:

    Jocurile indie devin din ce in ce mai apreciate, fiindca lumea s-a saturat de jocuri mediocre (exceptand copilasii care se lasa “fermecati” de orice eye-candy sau trailer mai misto). Firmele mari investesc doar in grafica, marketing, actori (aka RA3), iar gameplay-ul si povestea raman pe ultimul loc. De cata vreme nu am mai vazut un platformer lansat? S-a tampit de tot industria cu shooter-e si MMO-uri.

  14. Syndrome_spo a scris:

    Totusi trebuie sa apreciez initiativa EA-ului pentru jocul free2play: Battlefield: Heroes. Nu ma asteptam din partea lor sa lucreze la un joc free. Si unul destul de bun:D.

  15. bizkitul a scris:

    Nota e cat se poate de meritata. Pt ca atunci cand faci o notare,o faci asupra jocului si nu asupra jocurilor. Nu-l compari cu altele ci-l compari cu ceea ce incearca sa fie si cu ce standarde vrea sa atinga. Braid e cat se poate de artistic, vizual si sonor, plin de simbolism si cum ziceau bine pe IGN “an amazing game about sorrow and regret”.
    Celor care l-au terminat si vor sa vada o impresie despre ce incearca sa transmita jocul le recomand sa citeasca aici http://www.gamefaqs.com/console/xbox360/file/943284/53842

    PS. Zuluf, citatul “Now we’re all Sons O’ Bitches.” este atribuit lui Kenneth Bainbridge si nu lui Truman.

  16. Zuluf a scris:

    Right you are. Scuze, ţineam minte greşit.

  17. Weezer a scris:

    Il puteti compara cu alte jocuri tip puzzle. N-are nici o treaba nota data unui puzzle cu nota data unui RPG.

    Din cate vad pare OK dar nu e vreun joc pe care as da mai mult de 15 euro.

  18. Wainamoinen a scris:

    Weezer: “Din cate vad pare OK dar nu e vreun joc pe care as da mai mult de 15 euro”

    Ai noroc, e foarte fain şi nu costă mai mult de 15 EUR (Steam, unde ai ca bonus Achievements), ba chiar se găseşte la 14 dolari (impulse) :D

    Zuluf, fain review, mi-a plăcut lectura. Iar jocul m-a făcut să-mi amintesc (cu plăcere) de What Dreams May Come şi The Fountain, două filme bunicele.

  19. Captain828 a scris:

    @MORPH87:
    Precum a zis si Raeznohrnis, nu te criticam ca nu avem noi ce face, dar, din pacate, nu prea ai dreptate.

    Daca Braid a luat o nota asa de mare, fata de, sa zicem, Mass Effect, este ca isi reprezinta mai bine genul sau (platformer – puzzle) decat a reprezentat ME genul RPG.

    E drept ca in ME au fost investiti foarte multi bani unde a lucrat o armata de oameni, spre deosebire de acest joculet indie. Dar nu asta e important. Important e rezultatul final.

    Nu cred ca potzi sa contesti minusurile trecute la ME.
    Acelasi lucru se poate spune si despre Braid.

    In fond, cum se da o nota?
    Sa luam spre exemplu nota de la un examen, care o fi el. Ti se scad puncte pe masura ce gresesti. Nu gresesti, nu ti se scad. Simplu.
    La fel si cu ME: a avut mai multe “greseli” decat a avut Braid, deci nota mai mica. Nu a contat ca ME a fost “foarte bogat”, popular si a avut “o lucrare foarte complexa”.
    Asta vezi pe gamespot, unde se dau, de la o vreme, notele mai din burta.

  20. UndertakeR a scris:

    Sa nu v-aud! Ca si Mirror’s Edge, acest joc este o alta picatura curata intr-o mare de flegme. Sunt de acord cu lexcor, jocul asta imi da si mie speranta ca mai exista oameni care construiesc din placere, din pasiune, si nu doar pentru bani. Of, unde sunt vremurile cand jocurile erau jocuri?

  21. Silviu a scris:

    Un joc fantastic, imi aduce aminte de jocurile din 96-98

  22. weaselciuy a scris:

    foarte misto jocul, mi-a placut maxim.

    De zeci de ani nu am mai jucat un side scroll si nu ma asteptam sa ma bucure atat. Ce m-am inselat.

    nota 10 din partea mea :yes:

  23. Cronos a scris:

    Am terminat si eu jocul, si chiar este de nota 10. Singurul motiv pentru care i-as reduce din nota ar fi existenta a doua puzzleuri care se bazeaza pe descoperirea unor “minibuguri” pentru a trece mai departe(it involves a flying key, nu zic mai multe)
    Oricum, ceea ce mi-a placut si mai mult este faptul ca asa cum a mentionat si cineva mai sus, ascunde doua povesti, una romantica si alta mai bine ascunsa pentru cei cu adevarat curiosi.Si cand zic curiosi, ganditiva ca steagurile de la finalul fiecarei lumi sunt defapt steaguri din marina militara si transmit un mesaj. Nota 10 cu felicitari

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.