The Banner Saga Review

Deciziile tale au și consecințe

banner-saga
The Banner Saga

Producător: Stoic Studio

Distribuitor: Not Available

Platforme: PC

Gen: RPG

Pagina Oficială: Vizitează

Data de lansare: 14 ianuarie 2014

Un RPG cu vikingi, ce putea fi mai bun pentru un week-end cu iarnă adevărată? Un RPG cu vikingi creat de foşti membri ai echipei BioWare, vă zic eu. Stoic Studio aduce experienţa NeverWinter Nights şi Knights of the Old Republic, dar The Banner Saga nu e ceea ce credeţi. În primul rând, are plănuite trei episoade, iar cel de faţă este abia primul capitol dintr-o poveste aparent simplă, dar cu multiple (şi neaşteptate) consecinţe.

În al doilea rând, este un RPG tactic, mai curând frate cu seria Heroes of Might & Magic decât cu Mass Effect. În al treilea rând, este rezultatul muncii a doar trei oameni şi al unei campanii Kickstarter duse cu succes la capăt, deci încă o dovadă că jocurile indie nu au de ce să rămână în umbra giganţilor milionari ai industriei.

The Banner Saga 2014-01-26 14-25-16-54Dar să începem să examinăm pânza poveştii oamenilor şi a giganţilor Varl, într-o lume în care soarele s-a oprit, zeii au murit şi ameninţarea monstruoasă se numeşte Dredge.

Caravane de refugiaţi aglomerează drumurile, negustorii se roagă în van lânga pietrele zeilor, dar încă mai există luptători decişi să nu renunţe.

Acţiunea porneşte cu mai multe fire, dar esenţială este călătoria, nu destinaţia, căci finalul adevărat mai are de aşteptat încă două episoade.

Prima surpriză este mediul 2D, desenat în stilul Disney, însă cu o simplificare a liniilor ce subliniază într-un fel lumea plină de pericole în care evoluează personajele tale. A doua surpriză… The Banner Saga nu are dialoguri vorbite. Da, e un joc pentru oameni care citesc şi care citesc cu atenţie, mai ales, pentru că alegerile influenţează direcţia poveştii.

Spre cinstea lui, jocul nu se sfieşte să omoare personaje principale, să te facă să ţii la unele şi să le urăşti pe altele, iar drumul pe care mergi de la răscruce are consecinţe fatale. Chiar şi o simplă ceartă între doi luptători poate să deraieze ceea ce urmează.

The Banner Saga 2014-01-26 13-20-38-31Povestea este destul de confuză și nu ai ocazia să te identifici foarte mult cu un erou anume, dar asta nu face decât să aducă în atenţie haosul unei lumi invadate de o forţă incredibil de violentă. Gunnulf și Iver s-au numărat printre preferaţii mei, în timp de prinţul Ludin n-a reuşit decât să mă enerveze, deşi folosirea lui în luptă este o idee bună.

Pe măsură ce înaintezi de-a lungul celor şapte capitole, o să ajungi în mod sigur să urăşti salvările automate, mai ales dacă se dovedeşte că nu eşti un lider prea înţelept şi/sau un luptător inteligent. S-ar putea spune chiar că acestea au un cu totul alt rol: să te facă să conştientizezi că o alegere făcută cu mâna ta lucru manual se numeşte şi nu poţi să o iei înapoi decât cu preţul unor ore bune de joc.

Liniştea lecturii, pentru că The Banner Saga dă senzaţia unei cărţi interactive, este însă adesea întreruptă de lupte. Unele dintre ele pot fi evitate în cadrul dialogurilor, dar decizia s-ar putea să se întoarcă împotriva ta când ți-e lumea mai dragă. Sau poate că ai ales bine şi ai salvat vieţile luptătorilor din caravană măcar până la următoarea întâlnire nefastă.

Partea bună este că eroii nu mor în luptă (decât dacă decizia era deja luată printr-o consecinţă narativă), ci doar rămân inconştienţi şi au nevoie de câteva zile de odihnă pentru a-şi reface complet forţele.

Tocmai de aceea, dacă luptele tactice cu aromă de şah nu sunt specialitatea ta, e recomandat să începi pe Easy, unde eroii nu au nevoie de odihnă pentru a-și reveni.

Dar chiar şi pe cel mai scăzut nivel de dificultate, The Banner Saga nu-ți permite să treci prin lupte ca prin brânză. Întâlnirile se desfăşoară pe o grilă similară celei de şah şi pe undeva mi-a adus aminte de organizarea bătăliilor din Heroes IV.

Acţiunile se realizează pe ture, iar în unele lupte s-ar putea să te trezeşti 2 contra 5 şi să fii nevoit să gândeşti fiecare mișcare până îţi iese fum pe urechi. Înante de luptă poţi să-ţi alegi eroii şi aşezarea lor, astfel încât, de exemplu, arcaşii să fie plasaţi mai în spate, pentru a fi protejaţi.

The Banner Saga 2014-01-26 13-50-59-95Giganţii Varl sunt ca nişte tancuri şi lovesc la fel de puternic, în timp ce luptătorii umani sunt mai fragili împotriva rezistenţilor Dredge. Arcaşi sau suliţaşi de elită însă, eroii umani nu sunt de ignorat când vine vorba de plasarea lor în grup.

Fiecare vine cu anumite puteri şi specializări, însă indiferent de ele, toţi sunt „construiţi” pe baza unei valori pentru armură şi o alta ce combină viaţa şi forţa.

La atac, asta înseamnă de obicei că trebuie să distrugi armura Dredge-ilor ca să poţi să le scazi viaţa; poţi apoi să ignori un inamic cu un singur punct de viaţă pentru că nu are cum să te afecteze prea mult (sau chiar vei respinge complet atacul) şi să te concentrezi pe restul oponenţilor.

Pe de altă parte, aceeaşi tactică s-ar putea întoarce împotriva ta şi aici intervine Willpower-ul. Cu voinţă poţi înainta câteva pătrăţele în plus, faci damage mai mare sau îţi poți vindeca aliaţii. Unele personaje beneficiază de Willpower mai mare, însă per total nivelul depinde de moralul caravanei cu care călătoreşti.

Dacă moralul e bun, voinţa e și ea sporită; dacă nu, nu beneficizi de surplusul de susţinere şi lucrurile s-ar putea să ia o turnură proastă. Moralul depinde, a nu ştiu câta oară, de deciziile luate şi de inevitabilele consecinţe, dar şi de proviziile pe care le ai la tine (dacă rămâi fără, oamenii încep să moară de foame şi, inevitabil, moralul scade).

Odată ce te obişnuieşti cu luptele şi cu gradul de şansă introdus cu Willpower, poţi spune la un moment dat că lucrurile devin repetitive. Şi chiar sunt, însă nicio luptă nu e mereu la fel, aşezarea pe teren e diferită, chiar dacă terenul nu are vreun rol în ecuaţie.

Singurul lucru care m-a deranjat a fost lipsa unui buton „Wait”; nu-mi place să fiu nevoită să mut personajul, conştientă fiind că nu ajung să lovesc, pierzând astfel o tură, în timp ce inamicul are ocazia să facă damage primul. Ba chiar aş plusa pentru un buton „Skip” în cazul în care vreau să sar peste tura unui erou pentru moment.

The Banner Saga 2014-01-26 13-15-57-72Luptele câştigate îţi aduc renume, de altfel singura „monedă” din joc.

Pe baza lui poti cumpăra provizii pentru lungile zile pe drum sau obiecte speciale pentru eroii tăi, astfel încât să le îmbunătăţeşti abilităţile speciale sau pe cele de bază.

O altă problemă ar putea apărea atunci când îţi dai seama că, în afară de lupte, nu prea primeşti explicaţii.

Cum funcţionează moralul, proviziile, odihna şi popasurile pe drum, trebuie să te prinzi singur.

Dacă să cumperi obiecte ce îmbunătăţesc statisticile eroilor sau provizii pentru drum lung e imposibil de ghicit. Jocul e nemilos în ceea ce priveşte consecinţele şi pe alocuri chiar mi s-a părut stupid că unul sau altul mor sau scapă dintr-o situaţie unde prelungirea logică ar fi fost cu totul alta.

The Banner Saga este 2D şi grafica te duce cu gândul la clasicul Sleeping Beauty şi nu neapărat pentru că e un joc cu fonduri Kickstarter făcut de trei oameni.

The Banner Saga 2014-01-26 13-06-27-63Personal, mi se pare o alegere ideală pentru jocul-carte: liniar, cu o ţintă clară, dar cu numeroase răspântii şi alegeri dificile la început, la sfârşit, la mijloc şi la mijlocul mijlocului.

Coloana sonoră este perfect integrată, completând atmosfera apăsătoare, periculoasă şi fără prea multe motive de optimism. Doar multă posibilă moarte după fiecare copac.

Ca multe jocuri independente, The Banner Saga aduce o abordare inedită a RPG-ului tactic, completată de o poveste poate prea încâlcită pentru un prim capitol, dar care merită urmărită. E plin de alegeri dificile, consecinţe urâte şi lupte care-ți pun mintea la contribuție, chiar dacă repetitive.

Pentru începători s-ar putea să fie greu de înghiţit şi puţin opac, dar întotdeauna există victime într-un război. Şi eu abia aştept să-l continui în următoarele două episoade.

Verdictul portofelului: dacă ești fan al RPG-urilor tactice și nu te sperie ideea că poți da și greș din cauza alegerilor făcute, nu ezita să-l cumperi.

Plusuri

  • Lupte ce necesită o planificare atentă
  • Poveste cu multe alegeri și consecințe
  • Stilul grafic și muzica

Minusuri

  • Poveste cam haotică în anumite momente
  • Unele consecințe sunt prea dure și aparent lipsite de motiv

11 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. kikiriki a scris:

    Un review bun ca intotdeauna.
    Grafica este intradevar exceptionala, si un mare plus e ca peste 10 ani va fi la fel de frumoasa la fel ca celelalte jocuri 2D de acum 10 ani, spre deosebire de cele 3D care imbatranesc mai mult sau mai putin frumos. Si mai frumos e ca jocul nu te tine de mana si ca nu ii este frica sa te puna in situatii dificile, impreuna cu Blackguards si MMX se pare ca termenul “challenging” nu este inca pierdut in jocuri.
    Jocul imi aminteste oarecum de un alt one-of-a-kind, anume King of Dragon Pass.

  2. Assassin a scris:

    @kikiriki, ai cumparat Blackguards?

  3. Adrian a scris:

    ^ Probabil ca da, pentru ca il tot lauda acum cateva zile…dar l-a laudat degeaba..unele lucruri sunt bune dar prea putine

  4. kikiriki a scris:

    Am jucat demoul. Jocul complet nu l-am cumparat si nici nu l-am jucat. De ce intrebi?

  5. Assassin a scris:

    Ce cont ai pe forum? Da-mi un PM pe forum daca nu vrei sa il faci public.

  6. strollker a scris:

    Suna interesant. Cred ca o sa-l iau dupa ce termin Blackguards

  7. Mircea a scris:

    “Singurul lucru care m-a deranjat a fost lipsa unui buton „Wait”; nu-mi place să fiu nevoită să mut personajul, conştientă fiind că nu ajung să lovesc, pierzând astfel o tură, în timp ce inamicul are ocazia să facă damage primul.”

    Functia care o doresti exista in joc. Se numeste “Rest” si apare cand dai clic pe un erou. Deasemenea reface willpower-ul.
    In afara de asta e in general bine sa faci ceva in fiecare tura. Functia de “wait” in general este degeaba cam in toate jocurile si specifica jocurilor video pe ture. Desi jocul o are as fi preferat daca jucatorul ar fi fost obligat sa mute.

  8. alah a scris:

    Cea mai proasta idee sa nu mai dati note la jocuri in review-uri.
    Apoi… nu sunt review-uri la Batman Arkham Origins si Blackflag iar voi scrieti review la The Banner Saga?!

  9. krauss a scris:

    nu toti suntem interesati de assassin’s creed 1 review sau de “ti-am zis mai ca e popa?

  10. maximilian a scris:

    oh shit alah, ai dreptate, acum nu mai poate veni orice leshinat sa behaie p-aici “ce proasta-i ma-ta, i-ai dat lu’ rayman mai mult ca lu’ nefese”, va trebui chiar sa citeasca articolul si sa inteleaga despre ce plm e de fapt vorba in propozitie. ce tragedie

  11. Hah a scris:

    exact maximilian! Si asta chiar ajuta sa vezi orice articol intr-un mod obiectiv. Si chiar mai mult, sa faci si un clasament!

    Blasfemie sistemul vechi, eu zic sa dam foc la site-uri precum Metacritic! 🙂

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.