Assassin’s Creed III Review

Epopeea lui Ratonhnhaké:ton

83Nota
Assassin's Creed 3

Producător: Ubisoft Montreal

Distribuitor: Ubisoft

Platforme: PC

Gen: Action

Data de lansare: 31 octombrie 2012

Ţin minte destul de clar senzaţia golaşă şi uşor dezamăgită pe care am avut-o după ce am terminat primul Assassin’s Creed. O migală greu de contestat era prezentă în întreg decorul, în animaţiile care ilustrau capacităţile de căţărare ale lui Altair şi, nu în ultimul rând, în level design-ul care asigura un parkour destul de continuu şi fluid. Însă repetitivitatea misiunilor secundare, accentuată de lipsa generală de activităţi suplimentare, şi rigiditatea mecanicilor subminau puternic motivaţia într-o lume open-world.

Apoi a venit AC2 şi cele două „expansion”-uri care au descris peregrinările lui Ezio în Epoca Renascentistă, mult mai stufoase şi personalizabile, băgând sub preş o parte din neajunsurile care îmi tăiaseră elanul în trecut. Aspectul de management economic, cel de RPG manager pe care îl aduceau asasinii pe care-i puteai antrena, numeroasele misiuni secundare din mai multe categorii şi personalizarea protagonistului mai permisivă au generat un soi de dependenţă şi febră a hârciogului de achievements în mine.

[singlepic id=148451 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148450 w=240 h=180 float=]

Pe de altă parte, lucrurile astea au ridicat baremul pentru al treilea joc din serie. Odată cu schimbarea peisajului şi epocii, Ubisoft a profitat de ocazie pentru a ne relata o altă poveste, cu un protagonist nativ american şi propriile personalităţi care joacă roluri secundare.

Fiind vorba despre Revoluţia Americană, nu greşiţi dacă vă gândiţi la George Washington, Charles Lee, John Pitcairn, Thomas Jefferson şi alţii de acelaşi calibru, iar miza în AC III este însăşi independenţa Statelor Unite şi destinul unui trib al naţiunii Mohawk.

Povestea se desfăşoară lent, dar destul de intens, punctând un scenariu conspirativ destul de direct şi transparent care, chiar dacă nu surprinde prin complexitate, impresionează prin convingerile puternice ale fiecărui templier pe cale să-şi dea duhul.

Controlezi succesiv doi eroi – în primele patru segmente ale firului principal personajul controlat este Haytham Kenway, un gentilom care, deşi îşi ocupă timpul cu asasinate la operă şi dezamorsare de rebeliuni pe vase îndreptate înspre noul continent, este deosebit de articulat şi bine intenţionat. După un twist surprinzător şi răcoritor, suntem aruncaţi în memoriile fiului lui Haytham cu o femeie Mohawk, căruia din comoditate noi (cât şi majoritatea personajelor din joc) îi vom spune Connor.

[singlepic id=148449 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148448 w=240 h=180 float=]

Structura poveştii, ce seamănă mai degrabă cu o călătorie iniţiatică decât îndeplinirea unei serii de obiective pentru Asasini, îi conferă lui AC3 o aură mult mai imersivă, cred eu, decât aveau jocurile precedente din franciză, prin prisma faptului că sunt incluse în lanţul de misiuni clipe definitorii din viaţa eroului şi, în paralel, din geneza poporului american.

În acelaşi timp, Connor e un individ mult mai stoic şi reţinut, iar atunci când reuşeşte să vorbească polisilabic descrie o perspectivă foarte unidimensională asupra binelui, răului şi rolului său în toată treaba asta. Iar personajul mistagog e un soi de amestecătură între Mister Miyagi şi Danny Glover, pe nume Achilles Davenport, un hibrid destul de simpatic între un moşuleţ mucalit şi înţelepciunea lui improbabilă.

În mare, Assassin’s Creed III e un fel de San Andreas al seriei, parțial pentru că o porţiune semnificativă din decor e reprezentată de mediul rural şi pentru că e mai bogat în activităţi secundare interactive. Poţi vâna, există un sistem de crafting şi, în funcţie de ce armă ai folosit pentru a-ţi răpune prada, eşti recompensat cu diverse grade de calitate a blănurilor. Ce-i drept, luptele cu animale periculoase sunt punctate de evenimente quick-time ce devin o rutină automatizată foarte repede.

[singlepic id=148447 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148446 w=240 h=180 float=]

Apropo de rutine automatizate, mişcarea a fost simplificată. Parkour-ul e mult mai uşor de realizat, animaţiile par mult mai „legate” şi faptul că le puteţi executa şi prin copaci face navigarea prin pădure mult mai spectaculoasă.

Chiar şi copacii care deservesc drept puncte de sincronizare (în locul turnurilor din oraşe) au o anumită rută pe care trebuie escaladaţi şi practic totul se reduce la orientarea în direcţia corectă pe timpul căţărărilor sau strecurărilor, în timp ce animaţiile se succed fără să fie nevoie de combinaţii de taste complicate, ci doar banalul click-dreapta şi din când în când tasta Space pentru sărituri.

Desigur, ideal ar fi să jucaţi pe un controller (navigarea şi orientarea camerei sunt optimizate pentru controlul analog), dar din fericire, controlul cu mouse şi tastatură nu lasă de dorit.

[singlepic id=148445 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148444 w=240 h=180 float=]

Grafic vorbind, detaliile arhitecturii victoriene şi elementele care dau viaţă zonelor urbane sunt sublime. Dacă e iarnă, vor ieşi rotocoale de fum prin hornuri, iar lumini gălbui timide vor da viaţă sub hibernarea generală. LA rândul lor, mulţimile sunt mult mai aleatoare şi veridice – chiar dacă se repetă modelele destul de des, posturile în care îi veţi găsi vor fi cu totul diferite.

Engine-ul AnvilNext demonstrează destul de multă dinamică în convenţiile care definesc seria, ceea ce reiese nu doar din calităţile open-world, cât şi misiuni din povestea principală, cum ar fi bătălia de la Bunker Hill. Suprafeţele sunt destul de picturale uneori şi există o vagă similaritate în paleta de culori cu Red Dead Redemption.

Timpii de încărcare sunt decenţi şi, din punct de vedere tehnic, singura problemă pe care am întâlnit-o au fost ocazionale bug-uri de coliziune, pe care cred că i le putem ierta în contextul în care majoritatea izbitoare a timpului petrecut alergând pe acoperişuri sau prin vegetaţia jocului nu va fi întrerupt de astfel de accidente.

[singlepic id=148443 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148442 w=240 h=180 float=]

Ca orice titlu AAA, Assassin’s Creed III e ticsit cu cutscene-uri. Dramatice, multe dintre ele chiar relevante şi plăcute, dar la un moment dat devine destul de obositor şi anost să ţi se întrerupă bula de interactivitate din pricina vreunui dialog pompos care nu împinge foarte mult povestea în faţă, dar îi mai leagă un nod în conspiraţie.

Nu mă înţelegeţi greşit, actorii sunt minunaţi, modelele foarte expresive, dar e până la urmă un joc de acţiune şi e destul de enervant să ţi se trântească minute bune de pauză după ce îndeplineşti un obiectiv sau două. Asta chiar şi în condiţiile în care încerci sincronizare perfectă (adică să completezi şi obiectivele secundare), pentru că de multe ori obiectivele secundare sunt cea mai eficientă metodă de a rezolva misiunea oricum (vezi asasinarea lui Pitcairn) sau pot fi atinse fără prea mare efort suplimentar.

Când nu eşti ocupat cu misiunea principală, poţi întreprinde diverse activităţi de natură economică (să ajuţi artizani ca apoi să te bucuri de rodul muncii lor), vânătorească sau militară, eliberând teritorii de sub ocupaţia britanică.

Diverse misiuni, majoritatea constând în salvarea unor prizonieri sau tot felul de ajutoare acordate „rezistenţei”, eliberează un anumit procent al sectorului în care se desfăşoară. Mai sunt, desigur, turnurile cu ajutorul cărora explorezi harta şi primeşti acces la misiuni secundare. În plus, au fost transpuşi şi asasinii care pot fi chemați în ajutor.

Pe lângă acestea mai avem minijocuri de relaxare (şi pariu): Moară, Fanorana (un fel de dame originar din Madagascar) şi Bowls. Interesant aici e că la un nivel mai înalt AI-ul joacă extraordinar de bine şi merită înfruntat.

[singlepic id=148441 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148440 w=240 h=180 float=]

Însă cireaşa de pe tort sunt bătăliile navale. După ce te stabileşti la moşia ta, ca tot mohawk-ul pus pe fapte mari, ai acces la o navă numită Aquila. Navigarea pe mare e destul de simplă (sunt două trepte de viteză şi fenomene meteorologice care pot fi contracarate printr-o anumită configuraţie a velelor) şi natura ei arcade o face mai distractivă de multe ori decât misiunile clasice, gen tras cu urechea sau luptă-te cu x inamici în deja învechitul sistem counter/disarm. E adevărat că obiectivele sunt cam aceleaşi, dar un duel între nave în mijlocul unei furtuni poate fi deosebit de atmosferic şi memorabil.

Combat-ul n-a făcut, din punct de vedere ingineresc, foarte mulţi paşi în faţă. Estetic, e altă poveste. Chiar dacă mecanic e la fel de simplist şi uşor, mişcările de counter şi combo-urile de lovituri se succed destul de spectaculos şi m-am trezit experimentând cu diverse arme doar ca să văd animaţiile.

Pentru că, la drept spus, jocul poate fi terminat fără niciun upgrade. Povestea principală evită dezvoltarea personală a protagonistului în destul de multe privinţe, chestie care mi se pare o alegere de design destul de inteligentă, prin prisma faptului că unii vor doar să vadă povestea şi nu vor să fie ancoraţi de elementul open-world, iar în acelaşi timp acest element stă în picioare prin variaţia misiunilor şi arborele destul de stufos de obiecte, decoraţiuni estetice şi echipament pe care îl oferă.

[singlepic id=148439 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148438 w=240 h=180 float=]

În acelaşi timp, am avut o senzaţie pe care am mai simţit-o când am văzut Matrix Reloaded. În tendinţa de a străluci cât mai tare şi îngloba cât mai mult „meta” în reţetă, povestea-ramă (mă refer la secvenţele cu Desmond, respectiv discuţiile filozofice întortocheate pe care le poartă Neo cu diverse personaje mai vorbăreţe) devine prea încărcată de semnificaţii oculte.

Poate oameni mai înclinaţi înspre astfel de sintaxe narative decât mine nu îmi împărtăşesc viziunea, dar consider că părţile cu Desmond sunt cel mai puţin plăcute din AC III. Mai ales că elementele de gameplay din aceste secvenţe în continuare nu reușesc să depășească stadiul de parcurgere a unei anumite rute parkour, conversaţii cu personajele secundare sau puzzle-uri liniare de navigare.

Mărturisesc că mi-a plăcut mult mai mult realitatea virtuală şi mereu mi s-a părut că acolo e inima jocului. Câteva zeci de ore în Animus urmărind diverse obiective care alterează o lume deschisă şi explorabilă nu sună rău, mai ales când le poţi înlănțui şi completa porţiuni din joc fără să pierzi prea multă vreme făcând backtracking. În privinţa asta avem şi obligatoriul sistem de quick travel, alături de un fluier prin care putem chema un cal ca şi când ar fi o aplicaţie de taxi pe smartphone.

[singlepic id=148437 w=240 h=180 float=] [singlepic id=148436 w=240 h=180 float=]

Pagina: 1 2

Plusuri

  • Bătăliile navale
  • Ciclul vară/iarnă și detaliile grafice care susțin atmosfera
  • Diversificarea mediului prin porţiunile extinse extraurbane
  • Multiplayer-ul
  • O lume vastă, ticsită cu activităţi opţionale

Minusuri

  • Connor e mai „din topor” decât Ezio sau Altair
  • Cutscene-uri prea multe şi dese
  • Secvenţele cu Desmond sunt neinteresante
  • Sistemul de luptă este învechit în privința conceptelor

23 Comentarii [+] Adaugă un comentariu

  1. spiritul CG a scris:

    sunt curios pe unde va avea loc urmatorul AC

    multe voci spun ca in Franta,in timpul Revolutiei,altii prin China in secolul XVI,desi eu as miza pe Rusia in timpul revolutiei bolsevice,avandu-l ca protagonist pe Daniel Cross,personaj din benzile desenate AC
    oricum ar fi,cred ca cei de la Ubi il vor mulge si pe asta si vor mai lansa DLC-uri
    In ciuda plusurilor,AC 3 nu mi s-a parut deloc demn pentru un titlu AAA.
    Parerea mea e ca AC 2 a fost apogeul francizei,de la Brotherhood insa l-au "telenovelizat" si au inceput sa-l stoarca cum il storc aia de la Activision franciza CoD
    cam asta o sa fie viitorul francizei

    in 2014 urmeaza sa fie lansat si filmul inspirat din primul AC

  2. alex a scris:

    parerea mea e ca franciza asta ar avea nevoie de o pauza lunga

  3. uhu a scris:

    Eu de-abia astept perks si MOAB in urmatorul joc 😀

  4. LuK7 a scris:

    Review-ul e bun, insa jocul nu m-a mai prins deloc, astfel ca nici nu m-am obosit sa-l cumpar, dar nici sa-l joc (nici macar de la aprozar). Am restul jocurilor din serie in original, pe care le-am jucat, numai pe primul si pe Revelations nu le-am mai terminat, insa imi pare ca Ubi trage cam mult de aceasta serie.

  5. Adi a scris:

    Si eu cred ca ar trebui sa se orienteze mai mult spre un sistem de perk-uri si upgrade-uri (atat pentru asasin cat si pentru followers sau imobilele detinute). Plus ca povestea s-a diluat usor usor, insa este greu sa sochezi mereu si sa smulgi factorul wow.

    Eu astept cu interes un Assassin's Creed in New York-ul de azi.

  6. kikiriki a scris:

    Ceea ce m-a nedumerit in aceasta serie este nomenclatura. Cum poti sa iti numesti jocul "assassin" si sa omori oameni in plina strada, sa te bati cu batalioane intregi de soldati in plina zi, NPCurile sa aiba un camp vizual atat de mic (cum ar fi prima misiune reala din AC3, in care intreg teatrul plin de oameni sa nu te vada cum escaladezi pereti si te balansezi pe funii chiar pe scena -la propriu, scena)? O serie buna de jocuri, nu ma intelegeti gresit, dar ASSASSINS Creed?

  7. alex a scris:

    Killer Creed
    Terminator Creed
    Vendetta Creed
    Rambo Creed =))))))))

  8. daRza a scris:

    sincer, jocul nu merita mai mult de 75.
    sa vina fanboy la mine sa tipe la mine , exprimandu-si frustrarea care am adus-o dand o nota asa mica.

  9. Bogdan R. a scris:

    @kikiriki: E "Assassin" nu "Silent Assassin". 😛

  10. dani a scris:

    Eu l-am terminat si regret putin ca am dat banii pe el.Personajul principal nu m-a "prins" deloc, misiunile optionale sunt chiar deageaba, nu te atrag cu nimic, la Sniper Elite V2 de exemplu am jucat tot ce se poate juca si pe fiecare nivel de greutate.Din pacate in joc nici nu esti asasin in adevaratul sens al cuvantului si nici nu esti un rambo, ma asteptam sincer la niste batalii imense, eu unul am fost putin mai mult dezamagit si l-am terminat doar ca sa zic ca le-am terminat pe toate.

  11. zozoramelu a scris:

    citez alex:
    "parerea mea e ca franciza asta ar avea nevoie de o pauza lunga"
    completez alex"
    "parerea mea e ca franciza asta ar avea nevoie de o pauza lunga eventual de-o frana".
    Sic transit gloria Ubisoft. Mortua est Sicarius Fides.

  12. Alex a scris:

    Sa-mi fie cu iertare dar in afara de grafica excelenta si atentia la detalii si partial povestea AC3 cam da in bara cu multe:
    – nu mai are absolut nici un element de character progression.
    – diferentele intre arme sunt mai mult grafice decat ca statistici si nici nu se merita sa ai arme diferite pt. situatii diferite.
    – toata partea economica e aiurea facuta. La manor cel mai eficient e sa vinzi blanuri care le cumperi de la hunter level 1. Restul oamenilor ca si misiunile lor se pot ignora. Problema e ca nu ai pe ce sa dai banii.
    – care e scopul misiunilor navale? Obtii mai multi bani, skill-uri, ceva? Sunt acolo doar de umplutura. Chiar daca arata f. bine
    – Misiunile secundare din orase sunt cam non-existente. Ceea ce e bine altfel as fi pierdute ore in sir degeaba sa le fac. Asa cum mi-am pierdut cu wilderness missions in urma carora m-am ales doar cu "trofee".
    – avem doar 2 orase coloniale si sincer nici cladirile nici atmosfera nu se compara cu primele 2 jocuri.
    – end story mi s-a parut cam trasa de par.

    Jocul e bine facut, dar lasa un gust amar fanilor seriei. Ori revin in AS4 ori mai bine ingroapa seria.

  13. alintm a scris:

    Pe ce pune romanul mana praful se alege , la ASSASSIN CREED 3 au lucrat o gramada de romani, la fel si la MAFIA 2 ,de aceea a iesit o porcarie. http://stirileprotv.ro/stiri/ilikeit/ilikeit-cine-sunt-romanii-din-spatele-celui-mai-popular-joc-al-momentului-assassin-s-creed.html

  14. zozoramelu a scris:

    Acusica-acusica o sa iasa si Number 4 (in Brazilia ! – sursa revista Level) in care pun pariu cu voi ca Desmond (sau fii-su, var-su, cuscru-lu'-varu-de-al-doilea-a-lui-cumnat'su etc) o sa caute El Gato del Diablo prin-prejurul vreun oras minier (proprietatea vreunui boss local) in care minerii muncesc ca sclavii. Printre activitatile diverse o sa fie comertul cu piei de anaconda, scrierea unei carti de bucate cu retete de porcini (un fel de ciuperci), scaparea din captivitate drogat fiind cu fructe verzi gen avocado si invatarea de la vreo gagica miscari sexoase de capoeira.
    Sic transit gloria Sicarius Fides.

  15. OnlyMe a scris:

    @alintm "Pe ce pune romanul mana praful se alege , la ASSASSIN CREED 3 au lucrat o gramada de romani, la fel si la MAFIA 2 ,de aceea a iesit o porcarie."

    Vrei sa zici ca Mafia 2 e o porcarie sau cum?!
    Mafia 2 e foarte reusit din toate perspectivele, si ce? daca e facut de romani? trebuie sa fie "shit".

  16. florin a scris:

    mie mea placut ac3 da a avut putine misiuni si se terminau foarte rpd capitolele da ac2 este cel mai reusit intraderav si mafia 2 este frumos da este putin eu asteapt ac4 si mafia 3

  17. ALINTM a scris:

    primului assassin creed i am dat nota 6 celui de al 2 lea 6.50 restul nu le am instalat , misiuni foarte slabe si control extrem de prost

  18. ALINTM a scris:

    seria asta tine atata timp cat sunt cumparatoei , e la fel ca si cu cazul ELODIA care a tinut un an si ar mai fi tinut mult si bine daca voi ati fi continuat sa va uitati

  19. Zgudurel a scris:

    @AlinTM: romanii au lucrat numai partial la proiectul AC3, la fel cum au lucrat si la AC2, pe anumite segmente ale jocului. Oare asta inseamna ca au distrus un titlu intreg? Apropo, unul dintre ei mi-a fost coleg de camera in facultate si chiar era talentat si pasionat in ale 3D-ului.

  20. pmk a scris:

    taranii neinteresanti si arhitectura trista au facut ca AC3 sa imi placa cel mai putin din toata seria

  21. Chris a scris:

    Pentru mine Assassin’s Creed II ramane in fruntea intregii francize mai ales datorita povestii captivante si coloanei sonore absolut incantatoare.Nu spun ca AC III este un joc rau,dimpotriva chiar m-am bucurat de el dar predecesorul sau il detroneaza.Oricum,excelent review

  22. gameGAME a scris:

    spiritul CG, Daniel Cross e din ordinul templierilo, Nikolai Orelov e rusul asasin. Daniel Cross e stra-nepotul sau.

  23. tamplar a scris:

    sincer alt joc nu se poate face neaparat toti tin cu asta

Adaugă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Încurajăm cititorii ComputerGames.ro să ne raporteze orice abuz în comentariile publicate pe site.