Age of Wonders 2: The Wizard’s Throne Review

Age of Wonders 2: The Wizards Throne

Producător: Triumph Studios

Distribuitor: Gathering of Developers

Gen: Strategy

Data de lansare: 28 iunie 2002

Intre un joc cu o grafica excelenta, dar cu un gameplay practic egal cu zero si un joc cu un gameplay desavarsit, dar care nu prea straluceste la capitolul grafica, il aleg fara macar sa clipesc pe ultimul. Insa de aici si pana la instaurarea lui Age of Wonders 2 pe podiumul castigatorilor doar pe baza unui gameplay considerat de unii unic este un lucru nu numai ciudat dar si dubios. Ce este insa Age of Wonders 2 si de ce a starnit el atata valva? In primul rand pot sa va spun ca avem de-a face cu un TBS sau turn based strategy. De fapt doar esenta sau miezul este de TBS pentru ca la suprafata devine altceva. In al doilea rand, se zvoneste ca ar fi trezit pasionatii de TBS din dulcele lor vis hommeurian tocmai datorita implementarii unor concepte noi, nemaintalnite pana acum, Triumph Studios reusind astfel sa redea o noua si si nemaivazuta fata a acestui gen. Afirmatia ar putea fi adevarata, daca nu ar exista insa si un revers al acestei afirmatii, cealalta parte a monedei sau cealalta pagina a filei. Luati-o cum vreti. Acest review va va arata ambele viziuni urmand ca finalul sa fie pur personal, final pe care il veti putea lua ca exemplu pentru construirea deciziei personale pe care nu imi doresc nici o secunda sa vi-o influentez.

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Orice TBS care se respecta trebuie sa beneficieze de un univers atent construit sau cel putin asta a fost tendinta pana azi. Insa la baza oricarui univers sta o poveste. AoW2 nu da doi bani pe aceasta parere. Povestea este una dintre cele mai banale intalnita vreodata la vreun joc de acest gen. Tu esti sau mai bine zis esti pe cale de a deveni un vrajitor puternic care trebuie sa controleze toate tipurile de magii existente pentru a putea in final accede la ceea ce se numeste Wizard’s Throne. Pai si poanta unde e ? Poanta e ca te cheama Merlin. Am ras cu atata pofta cand am citit incat mi-am pus intrebarea, justificata dealtfel, cum de niste realizatori atat de limitati au putut sa creeze in viziunea unora unul dintre cele mai bune jocuri de strategie. Daca acum cateva luni imi notam profetia despre Wotan din Disciples 2, iata ca, judecand prin comparatie, intrebarea de mai sus capata sens. Acestei povesti teribile ii sunt adaugate vreo 12 rase si 7 tipuri de magii frumos denumite in joc "spheres of magic". Faptul ca sunt atatea rase nu deranjeaza sub nici o forma. Faptul ca ai mereu impresia ca joci cu aceeasi rasa da. Nu ma intelegeti gresit. Fiecarei rase ii corespund anumite unitati, cu nume diferite, atribute diferite si abilitati speciale diferite ceea ce la prima vedere pare fascinant. Insa la final, per total, mare diferenta nu prea e. In incercarea disperata de a balansa un joc cu un numar considerat mare de rase tentatia de a construi unitati apropiate intre ele ca putere, dar diferite ca forma si nume este mare. Poate au ales calea cea mai usoara sau poate nu au incercat destul insa eu sunt de parere ca mai bine mai putine si bune decat multe si proaste. Din pacate, insa tu nu poti reusi de unul singur asa ca in subordinea ta poti recruta eroi sau unitati care sa te ajute pe drumul tau.

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Din tot acest punct de vedere jocul in mod Campaign paleste in fata celui in mod Scenario. Aici poti alege o harta si juca dupa regulile ei sau poti alege o harta si crea un vrajitor nou. Cele 12 rase sunt in ordine: humans, tigrans, draconians, frostlings, elves, halflings, dwarves, archons, dark elves, orcs, goblins si undead. De fapt alegerea rasei este penultimul pas, primele doua fiind alegerea sferei de magie care va influenta personajul si skill-urile acestuia. Va vorbeam mai devreme de noi concepte introduse in joc. Unul dintre ele este chiar introducerea a nu mai putin de 16 skilluri dintre care la pornire iti poti alege 3. Cea de-a doua inovatie in aceasta materie este ca celelalte skilluri pot fi cercetate (researched), iar obtinerea lor dureaza un anumit numar de turnuri in functie de skill. Pe langa skilluri, vrajile pot fi si ele cercetate, caci doar nu credeti ca le aveti pe toate la dispozitie chiar din prima. Vrajile si materia lor prima, mana, sunt principalele elemente ale jocului. Scopul final este de a aduna cat mai multa mana pentru a cerceta si folosi cat mai multe vraji trecand astfel harta dupa harta, quest dupa quest prin toate sferele magice corespunzatoare celor 7 elemente: apa, foc, pamant, aer, viata, moarte si cosmos. Pe langa mana, singurul "ingredient" necesar este aurul, producatorii renuntand la implementarea unui numar mare de materii prime deoarece chiar si cladirile construite precum si unitatile produse nu sunt decat simple mijloace pentru producerea manei si cercetarea vrajilor pentru a-ti desavarsi personajul si invinge boss-ul hartii.

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Din pacate insa, entuziasmul lor nu este si al meu. Din punctul meu de vedere, dezvoltarea spirituala a personajului nu trebuie sa puna in umbra componenta economica deoarece si aici se poate demonstra adevarata putere a unui conducator. Unitatile si cladirile sunt un simplu meniu, iar accesarea castelulului nu iti produce acea bucurie vizuala pe care o intalneam la Heroes sau Disciples, ci doar doua coloane pline de tab-uri fade fara nici un fel de atractivitate si personalizare in functie de rasa. Acesta este un mare minus al jocului si aici justificarea "gameplay-ul este mai important decat grafica" nu justifica acesta mare absenta si aceasta crunta nefinisare a interfetei grafice. Cladirile sunt ca si cum n-ar fi. Iti dai seama ca e gata cand poti sa produci o anumita unitate sau te poti folosi de valoarea ei. Altfel nici ca ar conta. Unitatile sunt caracterizate prin 6 atribute principale si abilitati speciale. Atributele sunt attack, damage, defense, resistance (care se refera la rezistenta impotriva vrajilor), hit points si move points. Abilitatile pot diferi de la o unitate la alta, dar de fapt ele se refera ori la anumite actiuni intreprinse in timpul luptei ori la posibilitatea de a savarsi lucruri pentru care in mod normal unitatea ar fi penalizata cum ar fi deplasarea unei unitati apartinand unei rase pe un anumit tip de teren.

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Unitatile pot fi grupate in party, insa fiecare party nu poate accepta mai mult de opt unitati astfel incat productia pe banda rulanta de anumite unitati nu mai este necesara. Insa nu v-am spus spilul cu productia. Exista ceea ce se numeste Production Queue care cuprinde 5 slot-uri. Problema este ca unitatile si cladirile sunt in aceeasi oala, adica Production Queue, iar daca o cladire dureaza nu stiu cate turnuri v-ati ars. Este drept ca aveti oricand butonul Hurry care va poate cladi intr-un singur turn, dar numai daca aveti la dispozitie aurul necesar. De ce unii cred ca e mai interesant sa faci lucrurile simple cat mai complicate nu voi intelege niciodata. Odata construite cateva cladiri de baza, aveti acces la unitati mai puternice si deci va puteti forma un party mai rasarit pentru a putea face fata inamicului. Lupta are loc prin schimbarea decorului cu unul aproximativ asemanator cu cel pe care il ai in jurul tau in momentul atacului. Personal cred ca aceasta parte a jocului este cel mai bine si atent dezvoltata din punct de vedere grafic din tot jocul. Decorul este mult mai detaliat, unitatile sunt bine animate, frumos desenate, iar magiile incanta ochiul prin diversitatea lor. Nu ma hazardez in a-l compara cu Disciples 2 pentru ca nu se ridica la inaltimea acestuia din nici un punct de vedere, insa aceasta parte a jocului face din Age of Wonders 2 un competitor interesant pentru Heroes 4. Implementarea modului multiplayer este o binefacere mai ales ca una dintre optiuni este play by e-mail in care toate caracteristicile unui turn sunt stocate intr-un atasament si trimise celuilalt care la randul sau face la fel. Pe langa acesta optiunile clasice LAN si Internet sunt accesabile de la sectiunea Scenario.

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Nu se poate spune ca Age of Wonders 2 nu aduce nici un fel de inovatii. Este insa adevarat ca nu toate sunt de succes sau cel putin folositoare astfel incat incercarea celor de la Triumph Studios nu se remarca prin nimic exceptional. S-a incercat descoperirea si exploatarea anumitor lipsuri ale altor TBS-uri si adaugarea anumitor elemente de RPG, amestec care nu impresioneaza ochiul cu adevarat critic. Pentru fanii TBS este un must have. Pentru ceilalti doar un moft. V-am spus la inceput ca finalul este personal. Fata de Heroes 4 straluceste in anumite momente pentru ca ofera ceea ce Heroes 4 nu are, insa nu se poate spune acelasi lucru daca il comparam cu Disciples 2. A exploata niste lipsuri si a te concentra numai pe ele in speranta ca o intreaga comunitate isi doreste cu disperare asa ceva este o premiza gresita din start in masura in care iti doresti cu ardoare un titlu de succes. Age of Wonders tinteste mult prea sus fata de cat poate sa faca si isi doreste prea mult succes fata de cat poate duce. Din fericire insa dorinta are legatura cu speranta, iar atat timp cat cutia Pandorei ramane inchisa se mai pot intampla si miracole.

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2